Blu-ray Review: Austin Powers - International Man of Mystery

Format: Blu-ray Genre: Komedie, actie Speelduur: +/- 94 minuten

Regisseur: Jay Roach

Acteurs: Mike Myers, Elizabeth Hurley, Seth Greene, Robert Wagner, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Label; The Searchers

De laatste jaren worden alsmaar meer films van de voorbije decennia opnieuw uitgebracht in een 4K of Blu-ray uitgave. The Searchers is één van de uitgevers die daarmee hun duit in het zakje doet. Na Legionnaire brengen ze deze maand ook Austin Powers: International Man of Mystery opnieuw naar het grote publiek.

De Austin Power-films van Mike Myers begonnen eind jaren '90 en er verschenen drie films. De films, die een duidelijke funky parodie op de James Bond-films waren, waren geweldig entertainend. In deze eerste film duikt Dr. Evil na dertig jaar weer op, nadat hij zich na een nederlaag in de jaren '60 liet invriezen. Powers deed hetzelfde en ze staan opnieuw tegenover mekaar. Vanaf het eerste moment ligt de lat van de humor hoog. Austin Powers is een geweldig personage en misschien wel het leukste dat Mike Myers, samen met Wayne's World, ooit deed. De film brengt natuurlijk geen hoogstaande humor, maar de dijenkletserij is van een niveau dat je deze als comedy-liefhebber moet zien.

Austin Powers is natuurlijk een memorabel personage gebleken, met uitspraken als 'Groovy Baby', maar evenzeer is Dr. Evil een klassieker der personages geworden. Met zijn 'One million dollar' uitspraak, en zijn kenmerkende kat. Hij is gebaseerd op James Bond's Blofeld, maar de manier waarop Myers - hij speelt ook die rol - Dr. Evil neerzet is geniaal. Er is weinig om niet van te houden in deze films. De aangebrande humor, de tegenwoordig niet zo PC-momenten, Elizabeth Hurley, de kleurrijke eighties-feel... Austin Powers is een dolle rit van begin tot einde en we houden ervan.

Mike Myers heeft de wereld iets moois gegeven met de Austin Powers-films. De films hebben zoveel fans dat er zelfs geruchten zijn dat twintig jaar na de laatste film, er een vierde zou komen. Dat zien we dan wel weer ,maar het zou al mooi zijn mocht The Searchers beslissen The Spy Who Shagged Me en Goldmember ook opnieuw uit te brengen.

8 / 10