Blu-ray Review: Archenemy

Format: Blu-ray Genre: Actie Speelduur: +/- *90 minuten

Regisseur: Adam Egypt Mortimer

Acteurs: Joe Manganiello, Jesscia Allain, Skylan Brooks, Mac Brandt, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands,

Superhelden, het blijft een gegeerd goed in de filmmarkt. DC en Marvel blijven superheldenfilms en series aan de lopende band maken, en ook series als 'The Boys' hebben succes. Meer aparte superheldenfilms zijn er nu en dan ook al geweest. Denk maar aan Will Smith die in Hancock een dronken, dakloze superheld speelde. Iets gelijkaardigs zien we in Archenemy.

Ook hier krijgen we een dakloze dronkaard als held voorgeschoteld, maar met één belangrijk verschil: hij is zijn krachten kwijt. Ooit in een gat gevallen dat hem van zijn universum naar het onze bracht en de bron van zijn krachten bestaat hier niet. Een leuke premisse en de film begint ook cool met een comicbook stijl om het verhaal op gang te trekken. Ook wanneer de schakel naar live-action wordt gemaakt, blijft de film visueel cool. Het is van dezelfde makers als Mandy en Daniel isn't Real en dat waren visueel ook coole films dus dat is geen verrassing. Buiten visueel cool is het vooral een hersenloze entertainende film. Nu ja, het probeert qua verhaal méér te zijn dan dat, maar de film struikelt hier en daar over de complexe draden die het zelf in zijn verhaal spant.

Maar entertainend en visueel knap is het wel. Bovendien is Joe Manganiello heel erg overtuigend als de dronkelap die beweert een superheld te zijn. Beweert, want buiten één jongen lacht iedereen hem uit. Het verhaal wordt dus zwaarwichtiger wanneer een drugskartel zijn jonge vriend bedreigd en Max Fist eindelijk besluit toch eens te helpen. Zonder krachten dus. Vanaf dan wordt de film heel erg vreemd en bijwijlen een heuse trip. Hersens op slot en proberen het complex willen zijnde verhaal niet te volgen. Dan komt het goed en beleef je een erg leuke tijd met 'Archenemy'.

Archenemy is een hele coole film. Het doet sommige dingen héél erg goed. Manganiello speelt echt sterk en visueel is het allemaal erg straf maar het verhaal verliest onderweg zijn draad. Maar als je jouw hersens op slot doet en gewoon achterover gaat leunen, is dit een entertainend anderhalf uur.

8/10