Blu-ray Review: All My Puny Sorrows

Genre: Drama

Speelduur: +/- 103 minuten

Regisseur: Micheal McGowan

Acteurs: Allison Pill, Sarah Gadon, Donal Logue, Mumi Kuzyk, ...

Beeld: 1.85:1

Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Ze zeggen wel eens dat je jouw verleden altijd met je meedraagt, en tot op bepaalde hoogte is dat wel zo. De dingen die we meemaken maken ons tot wie we de dag van vandaag zijn en daar kan je amper onderuit. Je kan alleen maar proberen te leren en je leven te verbeteren. Wat twee zussen op het eerste zicht ook lijken te doen.

We maken kennis met Elf en Yoli. Geen conventionele namen, maar als je weet dat ze opgroeiden bij de strikt religieuze Mennonieten, snap je dat al iets beter. Eens volwassen, hebben ze zich losgerukt van die sektarische aanhang en hun leven geleid. De ene als concertpianiste, de andere als auteur. Wat we zeiden van je verleden meedragen, wordt in deze film uitgespeeld. We zien eigenlijk iets van hun tijd als Mennoniet, maar zien wel de impact dat het heeft op hun denken en doen. Dat wordt wel niet zo subtiel uitgespeeld als het zou kunnen, en is misschien het grootste minpunt van de film.

Ze stellen hun elk vragen doorheen hun leven, gevoed door hun extreem religieuze opvoeding. Dat levert elk hun problemen op in hun dagelijks leven. De pianiste is geobsedeerd door haar onvermijdelijke dood, terwijl de andere zelfmoord poogt te plegen. Ondanks de zwaarte van de onderwerpen, weet de film er hier en daar ook een luchtige noot in te stoppen. Vaak via zwarte humor, maar het contrasteert wel bij de serieuze onderwerpen die de revue passeren. Dat maakt dat de film draagbaar is voor de kijker, zonder dat het de impact verliest van wat er zich afspeelt in de hoofden van de zussen.

All My Puny Sorrows is geen topfilm, maar toch een heel degelijke, stevige film over hoe je opvoeding impact kan hebben hoe je jouw leven later beleefd. Een zeer degelijk drama met prima vertolkingen die zwarte humor gebruikt om alles ietsje te verlichten.

7,5/10