Blu-ray Review: 2067

Format: Blu-ray Genre: Sci-fi Speelduur: +/- 114 minuten

Regisseur: Seth Larney

Acteurs: Ryan Kwanten, Kodi Smit, Deborah Mailman, Sana'a Shaik, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans

Het klimaat is iets wat ons allemaal niet onberoerd laat, op enkele niet al te slimme klimaatontkenners na en we zien ook alsmaar meer films opduiken waar klimaat een thema is. Ook zo in de film 2067, waar we ruim vijftig jaar de toekomst induiken en de leefomstandigheden op aarde niet je dat zijn...

2067 is ver en niet ver in de toekomst. Vijftig jaar is niet zo verschrikkelijk lang, de seventies zijn maar zolang geleden maar toch is de aarde en het klimaat serieus naar de vaantjes in deze film. Zodanig zelfs, dat mensen elkaar vermoorden om toch maar wat zuurstof te kunnen stelen, want de zuurstof is schaars. Een eng toekomstbeeld dus, maar wel eentje dat een vrij interessante film oplevert. De wereld wordt snel, maar niet te haastig opgebouwd en Jude en Ethan zijn twee vrienden die geloofwaardig overkomen op het scherm. Ryan Kwanten en Kodi Smith zijn niet de twee meest begenadigde acteurs, maar de interactie zit goed en ze kwijten hun prima van hun rol.

Snel komt tijdreizen er aan te pas, omdat de oplossing van de problemen in de toekomst liggen, maar tijdreizen is altijd een riskant gegeven in films. Hier valt het allemaal goed mee en weten de schrijvers bepaalde tegenstellingen die kunnen ontstaan te ontwijken en er vloeit een interessant verhaal uit voort dat best weet te boeien. Het blijft wel een film met een beperkt budget en dat merk je onder meer aan de speciale effecten en de muziek die niet al te denderend is, maar qua verhaal en film blijft het wel iets dat een interessante blik brengt op klimaat en hoe de wereld in de problemen kan komen. Geen enorm hoogstaande film, maar wel interessant, en het verveel tijdens die twee uren op geen enkel moment.

2067 tapt zoals veel films de laatste paar jaar uit het klimaat-vat, maar waar het vaak rampenfilms zijn, gaat 2067 de sci-fi tijdreistoer op. Een boeiend verhaal dat hier en daar gepijnigd wordt door speciale effecten die niet overtuigen, maar de film vermaakt ons moeiteloos tijdens de haast twee uur durende speeltijd.

7,5/10