4K Ultra HD Review: The Thing

Format: 4K Ultra HD Genre: Horror Speelduur: +/- 108 minuten

Regisseur: John Carpenter

Acteurs: Kurt Russell, Wilford Brimley, Keith Davids, T.K. Carter, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DTS-X | Engels, DTS-HD 5.1 | Italiaans, Frans DD 2.0 | Spaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees, Pools

Extra's: Commentaar van de regisseur, The Thing: Terror Takes Shape, Outtakes, Theatrical Trailer

Er zijn zo van die bepaalde films die uitgroeien tot klassiekers en tot in de eeuwigheid meegaan. John Carpenter is een instituut in de filmwereld en zijn film The Thing uit 1982 is zo'n klassieker die eeuwig zal meegaan. Een tiental jaar geleden was er wel een poging om het origineel te verbeteren middels een remake, maar die leek nergens op. Daarom haal je dus maar beter de nieuwe 4K-uitgave van het origineel in huis.

The Thing in 4K, DVD, Blu-ray... welk formaat maakt niet zoveel uit, want de film is en blijft kwalitatief erg sterk. Al brengt een 4K-release natuurlijk een iets beter en scherper beeld met zich mee. Maar de film is nog steeds een schitterend stukje cinema als het gaat over angst en spanning opwekken. Een researchteam dat in Antarctica onderzoek doet stoot op iets geheimzinnig en vanaf dan wordt de film sterk uitgebouwd. Het verhaal evolueert van een dreiging, naar iets buitenaards en uiteindelijk iets dat andere vormen kan aannemen en levensvormen kan overnemen.

Nu, shapeshifting en een lichaam overnemen is niets nieuw. Invasion of the Body Snatchers deed eind jaren '70 iets gelijkaardig en zo zijn er nog films geweest, voor The Thing. Maar wat The Thing zo goed maakt is de ijzige, desolate setting, de manier waarop 'The Thing' geïntroduceerd wordt en de acteerprestaties van onder meer Kurt Russell die erbij horen. Op geen enkel moment wordt het een soort horror dat overdreven wordt, of lachwekkend dreigt te worden, wat je in die tijd veel zag bij horrorfilms. Er is een reden waarom dit een klassieker is, en dat is gewoon omdat het uitstekend gemaakt én geacteerd werd. Een meerwaarde om de 4K-release in huis te halen, zeker als je de film nog niet hebt.

Ken je deze klassieker niet, of heb je hem nog niet in huis? Haal hem gewoon. Je krijgt én de 4K én de Blu-ray schijf in deze release en je hebt dan meteen één van de klassiekers uit de jaren '80 die zelfs zijn remake heeft overleefd. Het is een spannende horrorfilm die strak geregisseerd werd en uitstekend kijkbaar is, zelfs haast 40 jaar na datum.

9/10