4K Ultra HD Review: The Evil Dead

Format: 4K Ultra HD Genre: Horror, Actie Speelduur: +/- 86 minuten

Regisseur: Sam Raimi

Acteurs: Bruce Campbell, Ellen Sandweis, Richard DeManincor, Betsy Baker, ...

Beeld 1.33:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Duits DD 5.1 | Frans Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans

Label: Sony Pictures Home Entertainment

De jaren '80 waren, als we het over films gaat, prachtige jaren. Een decennium vol heerlijke sfeer en klassiekers die gemaakt werden. Eén van die cult-klassiekers is een horrorfilm die het debuut betekende van Sam Raimi als regisseur. Dan weet je al waar het over gaat: The Evil Dead. Een klassieker als deze verdient zeker en vast een nieuwe 4K-uitgave, en zo dacht ook Sony erover.

Het leidt geen twijfel dat The Evil Dead één van de meest populaire cult-horrorklassiekers is. Het begint nochtans met wat dezer dagen een hogenhuis cliché is in het horrorgenre: een groepje tieners dat in een hutje in het bos terecht komt. Alles wat volgt is echter pure cult. Het ondertussen bekende boek dat men vindt, de monsters die losgelaten worden, en Bruce Campbell die uiteindelijk als Ash 'ass' mag kicken. Een film die enorm eng is, en die typische '80's sfeer meedraagt die we dezer dagen graag nostalgisch noemen.

De 4K editie brengt diezelfde horror-cultklassieker in een iets scherper jasje. Al moeten we toegeven dat het qua beeld niet héél veel verandert. Hoe dan ook is het wel de moeite om in huis te halen. Het is en blijft een film die 'cool' is om zien. En een hele generatie die de serie Ash vs. Evil Dead zag, die 34 jaar na deze film gemaakt werd, heeft misschien de originele film niet gezien. Dat is een goede kans om hem in huis te halen met nog iets beter beeld. Natuurlijk had deze film zijn gebreken, zoals rare cuts hier en daar en enkele tieners die voor geen meter konden acteren. Wat de film echter zo goed en cool maakte was Bruce Campbell en de pure horror die Sam Raimi goed wist te creëren. In 2013 kreeg deze film trouwens een remake, en die was zo schabouwelijk dat het toen bewees dat deze film iets uniek wist te creëren wat een moderne remake gewoon niet kon nadoen.

Blijf ver weg van de remake uit 2013 en ga volledig voor deze 4K uitgave van de originele cult-horrorklassieker. Een coole, enge film met een breakout rol voor Bruce Campbell. En kijk hierna eens naar de televisieserie Ash vs. Evil Dead, als je die nog niet zag. Want ook die is retecool.

8/10