4K Ultra HD Review: Stand By Me

Format: 4K Ultra HD Genre: Avontuur, Drama Speelduur: +/- 88 minuten

Regisseur: Rob Reiner

Acteurs: Will Wheaton, River Phoenix, Corey Feldman, Jerry O'Connell, ...

Beeld 1.85:1 Taal: Dolby Atmos 7.1 | Engels, DTS-HD 5.1 | Engeld, DD 5.1 | Frans Ondertiteling: Nederlands, Engels

Extra's: Verwijderde en Alternatieve Scènes

Label: Sony Pictures Home Entertainment

De laatste maanden is Sony Pictures enorm in hun catalogus aan het duiken om films te kiezen die het verdienen in 4K uitgegeven te worden. Dat leverde toffe releases op zoals The Evil Dead en de Resident Evil-films. Voor de nieuwste 4K release duikt Sony opnieuw een film op uit de jaren '80: Stand By Me.

Stephen King staat natuurlijk het meest bekend om zijn horrorwerken die alsmaar door verfilmd worden. Maar de man is méér dan horror alleen en één van zijn boeken, Stand By Me, werd al meer dan 30 jaar geleden verfilmd. Het is een avontuurlijke film over vriendschap. Vier jongens, met elk een heel aparte persoonlijkheid trekken op avontuur om een jongen te zoeken die al lang vermist is. Hoewel dat klinkt als een premisse die op horror kan uitdraaien, is het dat niét. De vermiste jongen is een vehikel om vier jongens op avontuur te sturen die mekaar verder zullen ontdekken. Hun irritante kantjes, de kantjes waar ze elkaar vinden, hun vriendschap uitdiepen en groeien.

Dat leverde destijds een goede film op, ook al omdat de jongens goed stonden te acteren. River Phoenix is één van de namen, en het is één van de meest beloftevolle acteurs ooit die op jonge leeftijd het leven liet. De rest blijkt nu iets minder succesvol op acteergebied, maar in deze film was er een uitstekende chemie tussen de jongens en acteerden ze allemaal heel sterk. Corey Feldman is nu helaas het bekendst om wat er gebeurd is met Michael Jackson, Will Wheaton zit in het nerd-geheugen als 'Trekkie' en Jerry O' Connell heeft heel wat werk, maar vooral in minder bekende rollen. Maar destijds was het dus een sterk viertal. De film houdt ook gewoon staande, omdat thema's als vriendschap en het juiste doen actueel blijft.

Stand By Me is één van die eighties films die in het collectief geheugen blijft, of toch zeker zou mogen blijven. Het is eens iets anders uit de koker van Stephen King, en de locatie Castle Rock uit deze film heeft recent nog geleidt tot de serie 'Castle Rock' waar verschillende King-universa samen komen.

8/10