4K Ultra HD Review: Space Jam

Regisseur: Joe Pytka

Acteurs: Michael Jordan, Bill Murray, Larry Bird, Charles Barkley, Billy West, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: Dolby Atmos True HD | DD 5.1 | Duits, Spaans, Frans, 2.0 | Deens, Noors, Zweeds, Fins

Ondertiteling: Nederlands, Italiaans, Duits, Spaans, Frans, Fins, Zweeds, Deens, Noors

Extra's: Commentaar van Bugs Bunny, Daffy Duck en regisseur Joe Pytka

Label; Warner Home Video

Space Jam: A New Legacy is nu in de bioscoop, en dat is maar liefst 25 jaar na de originele film. De eerste Space Jam-film kwam in 1996, tijdens de gouden jaren '90 van familiefilms. Ik was toen acht jaar oud en heb enorm goede herinneringen aan de film. Van de film zelf tot de leuke speeltjes die bij de Happy Meal zaten bij McDonalds. Uit nostalgie zou ik de speeltjes op mijn zolder nog gaan zoeken.

Het is die nostalgie die Warner Bros. wil aanspreken met A New Legacy, en dan brengen ze ook nog eens een 4K Ultra HD editie uit van Space Jam. De originele film was een vat vol plezier. Iets wat ook nog weinig gedaan was: live-action met animatie mengen. Buiten Who Framed Roger Rabbit was dat ongezien. In Space Jam zoeken de Looney Toons de levende legende Michael Jordan op om hen te helpen een basketbalmatch te winnen tegen grote monsters om hun vrijheid terug te winnen. De interactie tussen Michael Jordan en de cartoonbeesten als Bugs Bunny, Lola Bunny en Elmer Fudd is heel erg leuk en de CGI houdt tot op de dag van vandaag stand.

Da's een belangrijke, want CGI uit die jaren wil wel eens heel erg slecht verouderen en dan worden films nauwelijks nog kijkbaar. Niet dus met deze Space Jam. Een toffe film die er visueel nog niet te oud uitziet. Goed, A New Legacy ziet er visueel meer flashy uit en heeft meer toeters en bellen, maar we kunnen toch wel stellen dat dit nog steeds een enorm plezierige film is. We zien ook dé basketballers uit die tijd met natuurlijk een degelijk acterende Jordan, maar ook Charles Barkley, Larry Bird en anderen. Dat blijft toch enorm cool om die mannen bezig te zien. Nee, na 25 jaar is dit nog steeds een uitstekende titel en is een 4K uitgave absoluut gerechtvaardigd.

Space Jam: A New Legacy gaat er dan misschien wel beter uitzien, Space Jam is dé basketbal live-action tekenfilm die je moet gezien hebben. Michael Jordan en andere legendes uit de jaren '90 die samen met de Looney Toones basketten? Of Lebron James dat met A New Legacy kan overtreffen of evenaren moeten we nog afwachten...

9/10