4K Ultra HD Review: Resident Evil

Format: 4K Ultra HD Genre: Actie Speelduur: +/- 100 minuten

Regisseur: Paul W.S. Anderson

Acteurs: Mila Jovovich, Michelle Rodriguez, Eric Mabius, James Purefoy, ...

Beeld 1.85:1 Taal: Dolby True HD 7.1 | Engels, DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands, Engels

Label: Sony Pictures Home Entertainment

Videogames en films: het is geen goede combinatie. Dat is althans de reputatie dat videogameverfilmingen hebben. Toch is niet alles kommer en kwel. In de jaren '90 verscheen de iconische Resident Evil-game, een gamereeks die nog altijd tot op heden nieuwe games voortbrengt. Die games werden vrij snel verfilmd, in 2002 al. Nu brengt Sony ze in 4K uit.

De film draait natuurlijk rond het T-Virus, ontwikkeld door de Umbrella Coroporation, dat losgelaten wordt en mensen veranderd in zombies. Vergis je niet: de games waren geen echte zombiegames en de films ook geen echte zombiefilms. Resident Evil, deze eerste film, deed het meteen heel goed als actiefilm. De wereld van de games werd op een goede manier in live-action op het scherm getoverd en in Mila Jovovich vond men de actrice die echt wel de uitstraling heeft om te overleven in een apocalypse waar er gevochten moet worden om te overleven. Jovovich bleek een actrice met een stoere uitstraling die een actiefilm als deze kon dragen en dat komt nog altijd zo over.

De film, die toch al 18 jaar oud is, heeft de tand des tijds dus heel erg goed overleefd. De actie is nog altijd om duimen en vingers van af te likken en wie de games speelde, gaat niet teleurgesteld zijn over de manier waarop de film is neergezet. Natuurlijk is de film nu in 4K te bekijken en dat maakt dat alles er scherper uitziet dan ooit. Of het nodig is, al die 4K-uitgaves, is natuurlijk een vraag met subjectieve meningen, maar de actie spat er naar ons inziens wel meer van af dan ooit. De verschrikkelijke monsters - er is meer dan alleen de standaard zombie, - het getekende Raccoon City, Alice... Er zijn heel veel elementen die van de eerste Resident Evil een geslaagde videogameverfilming maken, en ook gewoon een goede actiefilm.

Of de twee sequels, die ook in 4 K verschenen afgelopen weken, ook zo goed zijn, kom je de komende week te weten maar deze film is alvast een prima videogameverfilming die zijn mannetje staat in het actiegenre. Resident Evil vond met Mila Jovovich een uitstekende protagonist.

8/10