4K Ultra HD Review: All-Star Superman

Speelduur: +/- 76 Minuten

Regisseur: Sam Liu

Stemacteurs: James Denton, Christina Hendrickx, Anthony LaPaglia, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans, Spaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Spaans

Extra's: An All-Star Adaptation, An All-Star Salute to the Silver Age, The Creative Flow, All-Star Superman Digital Comic, Superman Now

Marvel mag het laatste anderhalve decennium dan wel de superheldenspotlights stelen, DC is toch lang één van de populairste superheldencomics geweest én Batman en Superman zijn zonder twijfel nog bij de populairste helden. Die laatste kreeg vanaf 2005 een geweldige comic met All-Star Superman, en daar is een animatiefilm van...

Eerlijk is eerlijk, deze animatiefilm is niet de nieuwste. Het verhaal waarin Superman richting zijn onvermijdelijke dood gaat, na een overdosis zonnestraling, dateert al van 2011. Nu is de animatiefilm opnieuw uitgebracht op 4K Ultra HD en buiten iets helderdere kleuren en iets scherper beeld, is er natuurlijk niets anders aan de film op zich. Het verhaal op zich blijft wel boeiend. Na een reddingsactie en Lex Luthor vast te zetten, nadert zijn dood omdat hij, zeg maar, een zonnestraalvergiftiging heeft opgelopen. Zijn krachten nemen daardoor toe, maar zijn tijd op aarde snel af. Superman besluit het helemaal anders aan te pakken en onthult onder meer zijn identiteit aan Lois Lane.

Nu is zijn identiteit al vaker geen geheim geweest voor Lois, in verschillende Superman-verhalen, maar dit heeft toch iets meer emotionele beweegreden. Alles wat daar op volgt wordt sterk gebracht en het verhaal heeft zeker en vast de tand des tijds overleeft. Zeker wanneer Luthor ontsnapt en een manier vindt om Superman zijn krachten te 'matchen', wordt het erg interessant en spat de geanimeerde actie van het scherm. Op geen enkel moment neemt het verhaal gas terug, al is er toch ruimte om Superman hier en daar emotionele momenten te laten beleven. Dat is goed uitgebalanceerd, want met een speelduur van 76 minuten, was daar allemaal niet veel tijd voor. Een sterke comic book adaptatie.

Superman is één van de populairste superhelden aller tijden. Zeker de sterkste uit de DC-stal. Dat maakt het verhaal des te impactvoller en levert actie op die sterk overkomt. De animatiefilm mag dan wel meer dan een decennium oud zijn, het is nog steeds een prima film.

9/10