4K Ultra HD Review: 21/22 Jump Street

Format: 4K Ultra HD Genre: Actie, Komedie Speelduur: +/- 109 / 112 minuten

Regisseur: Phil Lord, Christopher Miller

Acteurs: Jonah Hill, Channing Tatum, Peter Stormare, Brie Larson, ICe Cube, Nick Offermann, ...

Beeld : UHD 2.40:1 Taal: Dolby atmos True HD 7.1 | Engels DTS-HD 5.1 | Frans, Engels

Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans,

Label: Sony Pictures Home Entertainment

21 Jump Street is een televisiereeks van eind jaren '80. Kent iemand die reeks nog? Nee? Wie het wél kent, weet dat het de grote doorbraak was van één van Hollywoods grootsten: Johnny Depp. De reeks liep vijf seizoenen en is vooral dankzij de aanwezigheid van Depp een beetje cult geworden. Volwassen, jonge agenten die een school infiltreren: het was iets wat ook Jonah Hill en Channing Tatum zagen zitten.

Het is dan ook dat duo dat de reeks nieuw leven inblies middels twee bioscoopfilms. Goed, die films zijn ondertussen 8 en 6 jaar oud, maar Sony Pictures Home Entertainment heeft de twee films in 4K Ultra HD-versie uitgebracht in één pakket. Maar zijn de films goed? Wel, één ding dat de film zeker sterk maakt, is de chemie tussen Hill en Tatum. Het heeft een beetje een 'dikke en den dunne' vibe, maar tegelijk spelen ze ook gewoon heel goed samen. Het is een komisch duo dat verschillende scènes die wat serieuzer kunnen worden door de actie, toch luchtig kan houden en dat is een grote kwaliteit.

In 21 Jump Street infiltreren ze een middelbare school om een drugshandel op te rollen, in 22 Jump Street is het een universiteit waar ze infiltreren.

Beide films bieden heel wat entertainmentwaarde, en ze blijven in grote mate trouw aan de sfeer en verloop van de originele televisiereeks. Hell, zelfs Johnny Depp maakt een leuke cameo in de eerste film. Leuke films dus, die je een avond entertainen en dit keer nog eens met scherper beeld dan ooit. Het verschil tussen DVD en Blu-ray destijds was niet enorm groot, maar als je de juiste 4K-speler en televisie hebt, biedt een 4K Ultra HD-schijf wél een duidelijke meerwaarde, net als het Dolby Atmos geluid. De actie spat dan meer dan ooit van het scherm en het geluid trekt je in de film. Als beide films dan ook nog eens leuk zijn om te bekijken - en als je de cast bekijkt zitten er ook tal van coole namen in, van Brie Larson, over Ice Cube tot Nick Offerman - is er geen reden om de box in huis te halen.

4K Ultra HD-releases zijn niet altijd nodig, want er zijn ook tal van filmen die niet goed genoeg of leuk genoeg zijn om naar 4K overgeheveld te worden, maar na de Ultimate Spider-Man Box neemt Sony Pictures Home Entertainment ook met 21/22 Jump Street ook de juiste beslissing om de films op 4K Ultra HD uit te brengen.

8/10