Blu-ray Review: It - Chapter Two

Format: Blu-ray Genre: Horror Speelduur: +/- 169 minuten

Regisseur: Andres Muschietti

Acteurs: Bill Hader, Jessica Chastain, James McAvoy, Bill Skarsgård, Isaiah Mustafa, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: Dolby Atmos DD+: Engels, Dolby Atmos True HD | Frans DD 5.1 | Engels, Frans

Ondertitels: Nederlands, Frans

Extra's: The Summers of IT: Chapter One - You'll Float Too, Chapter Two - It Ends, Making of, The Meeting of the Losers Club Has Oficially Begun, Pennywise Lives Again, Finding the Deadlights, Commentaar van de regisseur

Toen Stephen King ooit 'It' schreef, was het wellicht niet opgekomen in hem dat dit horrorverhaal over de moordlustige clown Pennywise maar liefst twee keer op een kleine dertig jaar tijd zou verfilmd worden. Maar dat is dus gebeurd. Na Tim Curry kroop Bill Skarsgård in 2017 in de huid van Pennywise en het afsluitende tweede hoofdstuk ligt nu in de rekken.

Vorige film werd het nog klaargespeeld met een zeer jonge, grotendeels onbekende cast en dat is nu natuurlijk helemaal anders. Iedereen bekend met het verhaal weet dat de clown na 27 jaar terugkeert en dat is nu niet anders. Mike, de enige die in Derby bleef en dus alles herinnert, laat de rest van de losers club komen. De film is een lang uitgesponnen tweede deel, dus het neemt de tijd om de personages voor te stellen als hun oudere versies dan die we kennen uit de eerste film. Een goede casting is alles en qua namen is het indrukwekkend, maar de acteurs lijken de oudere versies van de kinderen ook gewoon goed te spelen, met Bill Hader die misschien wel de uitblinker in de cast is. Het begin kan op die manier wel wat traag aanvoelen, maar het heeft wel allemaal zijn functie om het verhaal en zijn personages beter te begrijpen.

In dit tweede deel komen we ook meer te weten over Pennywise. Hij komt misschien niet meer zo énorm eng over als in de eerste film. In dat opzicht bevatte de eerste film meer suspense, Al is er ook ruimte voor fantastische scènes met Bill Skarsgård zoals in het spiegelpaleis met de kleine jongen die een soort van Georgie-moment creeërt voor Bill. Maar de toon van de film is lichtjes anders dan in de eerste film.Toch moeten de volwassen 'losers club' de moed doorheen de film vinden om samen de strijd aan te gaan en dat wordt best prima gebracht en zeker de eindstrijd in het hol van de leeuw is sterk in beeld gebracht, al is het einde ietwat karikaturaal. Toch is het op een goede manier aangepakt en krijgen we met dit tweede deel een goede afsluiter voor de fantastische horror die de eerste film toch wel was.

Het verhaal van Pennywise in Derby zit er op. En goede film, die misschien wat lang duurt, maar toch genoeg weet te boeien om ons aan het scherm gekluisterd te houden. Alsof de film niet lang genoeg was, zijn er ook enkele interessante extra's bij, dus maak je op voor zeker vier uur 'It'.

8/10