DVD Review: Then Came You

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 93 minuten

Regisseur: Peter Hutchins

Acteurs: Asa Butterfield, Maisie Williams, Nina Dobrev, Ken Jeong, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Coming of age-dramafilms zijn vaak voorspelbaar, zeemzoet en dragen bepaalde clichés met zich mee die je altijd kan aanwijzen. Met Then Came You krijgen we opnieuw een Coming of Age-film voorgeschoteld die zonder twijfel ergens een bepaalde voorspelbaarheid met zich meebrengt. De cast oogt echter indrukwekkend, dus waren we toch wel benieuwd wat de film kon brengen.

Met Asa Butterfield, Maisie Williams en iets meer gevestigde namen als Nina Dobrev, Titus Burgess en Nina Dobrev mag je wel wat verwachten, denken we dan. Dat krijgen we ook. Het is iets minder clichématig dan de gemiddelde coming of age-film, en wel omdat we te maken krijgen met een onconventioneel liefdesverhaal. Nu ja, onconventioneel voor de gemiddelde film in dit genre. Want wanneer we kennis maken met hypochonder Calvin, en hij kennis maakt met de terminaal zieke, maar levenslustige Skye denken we al clichématig door hen te verwachten in een romantische rol. Niets is minder waar.

Calvin wil Skye wel helpen met haar 'bucket list' en de dingen doen die ze nog wil doen in de tijd die haar rest, maar tegelijk is Calvin verliefd op Izzy, gespeeld door Nina Dobrev. Nu moeten we toegeven dat de sterk gevulde cast niet elke acteur een deftig personage geeft of diepgang brengt. Dat blijft helaas vrij beperkt tot het trio waar we het over hebben. Maar zij staan wel heel degelijk te acteren. En Skye die Calvin dan nog koppelt met Izzy is helemaal verrassend. Niet dat de film enorme hoogtes haalt, maar het verhaal weet te verrassen door bepaalde clichés te vermijden en het verhaal in andere richtingen te sturen dan we hadden verwacht.

Eerlijk is eerlijk: de goede coming of age-films zijn op één hand te tellen. Gelukkig tellen we er met Then Came You eentje meer. De lijvige cast doet het goed, en het verhaal is alles behalve cliché te noemen. Vooral Maisie Williams, die we ook uit Game of Thrones kennen, doet het voortreffelijk.

7,5/10