DVD Review: Manifest - Seizoen 1

Format: DVD Genre: Sci-fi, Drama Speelduur: +/- 16 X 40 Minuten

Regisseur: Dean White, e.a.

Acteurs: Josh Dallas, Melissa Roxburgh, Luna Blaise, Athena Karkasis, Jack Messina, ...

Beeld : 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Engels, DD 2.0 | Frans Ondertitels: Nederlands, frans, Engels, Deens, Fins, Noors

Shows die zich wentelen in een waas van mysterie doen het doorgaans goed. Lost is daar een 'prime example' van. Een vliegtuig dat crashte op een vreemd eiland met een rookmonster? Dat werd een wekelijks evenement. En zo zijn er nog tal van reeksen. De makers van Manifest concentreren zich ook op een vliegtuig, maar het heeft gelukkig niets met een vreemd eiland te maken.

In Manifest komt er wel een vliegtuig bij kijken, maar dat vliegtuig komt na enige turbulentie wel meteen terug ter aarde. Veilig. Nu ja, voor de passagiers is er gewoon een paar uur voorbij gegaan maar bij het landen wacht de FBI hen op. De reden? Ze waren al ruim vijf jaar vermist én dood verklaard. Een geweldig interessante opvatting dus, en wellicht puren de makers inspiratie uit het ruimteweetje dat de tijd als je aan de snelheid van het licht reist, veel trager gaat. Maar het is een mysterie en dus wordt er opgebouwd. In het begin gaat het allemaal wat traag en worden de personages 'gezet', maar na enkele afleveringen begint het wel allemaal onder stoom te komen.

Niet dat het tot dan niet goed is. De personages worden goed neergezet, en hoewel de serie vooral focust op de familie Stone, komen er toch een groot aantal personages aan bod. We maken kennis met heel wat passagiers van de vijf jaar vermiste vlucht en soms is er wel een minder interessant personage bij, maar dat valt al bij al nog mee. Maar het mysterie dus. Rond het vliegtuig gaat heel wat geheimzinnigheid gepaard en sommigen beginnen stemmen te horen. Het wordt dus al gauw iets dat neigt naar iets bovennatuurlijk, maar omdat je het vaste object van het vliegtuig hebt, neemt het toch niet helemaal een loopje met alles. De 16 afleveringen bouwen iets op, maar het is natuurlijk de vraag hoe het zich volgende seizoenen gaat ontwikkelen.

Voorlopig is Manifest dus best goed begonnen. De premisse is heel interessant en het mysterie wordt voorlopig goed opgebouwd, gemengd met persoonlijke drama's en heel wat personages die gevolgd worden. Een serie om in het oog te houden.

7,5/10