DVD Review: South Park - Seizoen 22

Format: DVD Genre: Komedie Speelduur: +/- 10 X 22 Minuten

Regisseur: Trey Parker

Acteurs: Trey Parker, Matt Stone, Mona Marshall, April Stewart, ...

Beeld : 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands, Engels, Duits

Extra's: Mini-commentaar bij elke aflevering, Deleted Scenes

Label: Paramount Pictures

South Park is terug! Het geesteskind van Trey Parker en Matt Stone gaat ondertussen ook al jaren mee en staat garant voor heel wat non--PC humor. Waar andere animatie-reeksen zich in deze tijden wat inhouden of aanpassen - genre The Simpsons en Family Guy, - doet South Park dat absoluut niet.

En gelukkig maar. Want het offensieve, het schofferende van de reeks is net wat South Park zo goed maakt. Ook omdat het niet zomaar is om te schofferen, maar kritiek te geven op de maatschappij. En dat doen ze meteen in de eerste aflevering die in het teken staat van de Amerikaanse befaamde 'school shootings'. Er gebeurt eentje op de school van Stan en co. en er wordt heel koeltjes mee omgegaan door de meesten, terwijl de moeder schreeuwt dat dit niet normaal is. Het is maar één voorbeeld van veel thema's, zoals het katholicisme en hun duister misbruik-verleden, de impact van Amazon op de wereld en de arbeid en veel meer.

Op geen enkel moment komt ook maar één dingetje belerend over, en dat is de grote kracht van South Park. Dat ze wél bepaalde thema's hard kunnen aansnijden, maar tegelijk toch de humor er in blijven pompen. Dat was het vorige seizoen met de PC directeur zo, en dat is dit seizoen net zo met thema's als online consumptie, school shootings, religie en meer. Maar waar vorig seizoen soms een hit and miss was, is het dit seizoen vooral veel hits. De humor is altijd wel spot-on en de thema's branden actueel. Ze vergeten ook geen ruimte te houden om andere humor en dingetjes in de reeks van dit jaar te stoppen, wat de luchtigheid ten goede komt.

22 Seizoenen South Park, maar nog steeds is de reeks heel erg amusant om naar te kijken. De laatste seizoenen was het heel af en toe wat minder, maar in dit seizoen zijn geen of heel weinig zwakke punten te vinden. Leuke humor, goede verhalen, snedig maatschappijcommentar. Vintage South Park.

8/10