Blu-ray Review: Dora and the Lost City of Gold

Regisseur: James Bobin

Acteurs: Isabel Merced, Jeff Wahlberg, Eva Longoria, Michael Pena, Swiper, ...

Beeld : 1.78:1 Taal: Dolby Atmos | Engels DD 5.1 | Frans, Spaans, Duits, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans

Extra's: Deleted an Extended Scenes, Bloopers, All About Dora, Can You Say Pelicula, Dora in Flower Vision, Dora's Jungle House

Label: Paramount Pictures

Wie kleuters heeft, heeft ongetwijfeld al van Dora de avonturier gehoord. de kleine dreumes op Nickelodeon trekt samen met haar vriend Diego en haar aapje Boots. We kennen haar vooral als een zevenjarig meisje dat spelenderwijs kleuters dingen bij brengt. Dat Dora ooit een live-action film zou krijgen was haast ondenkbaar. Maar hier zijn we...

In de live-action film is Dora géén klein meisje meer, maar een tiener die richting de middelbare school trekt. Wel, we zien Dora eerst nog wel in haar natuurlijke habitat, maar wanneer haar ouders op zoek gaan naar de Verloren Stad sturen ze Dora naar de middelbare school. De jungle kent ze als haar binnenzak, het middelbaar niet. Gelukkig is er Diego... De opzet van Diego en Dora ouder te maken is best wel geslaagd. Er zijn wel flashbacks naar de jongere versies, maar de grappen spelen zich af in het heden. Zowel in de jungle als in het middelbaar zijn de grappen niet altijd even origineel, maar ze ontlokken wel een lach, wat toch het belangrijkste is.

En ja hoor, het CGI-aapje is op niet zo overtuigende manier aanwezig, haar rugzak praat en alles wat bekend is uit de Dora The Explorer kinderreeks is omgezet naar live-action. Klinkt 'cringy' en weinig belovend maar de film valt verrassend genoeg heel goed mee en alles valt mooi in de plooi. Dora belandt uiteraard met Diego en een klasgenoot terug in de jungle, om haar verdwenen ouders te zoeken. Het is een entertainende, typische avonturenfilm met visuele grappen die niet allemaal inventief zijn, maar het geheel is vaak wel grappig. Wat minder begrijpelijk is, is dat er geen Vlaamse of Nederlandstalige audiotrack aanwezig is. Het immers zo dat heel wat kinderen dit zonder meer een leuke film zouden vinden. Er werd gekozen - budgetgewijs? - om géén Vlaams of Nederlandstalig audiospoor te voorzien. Een gemis.

Wanneer een live-action film van Dora the Explorer aangekondigd werd, waren we allesbehalve enthousiast. Die moeilijke oefening is echter beter dan verwacht omgezet in een fijne avonturenfilm die best wel wat humor bevat en waar de kindacteurs het er behoorlijk van afbrengen. Jammer van dat Nederlandstalig audiospoor... Dat er niet is.

7,5/10