DVD Review: Jarhead - Law of Return

Format: Blu-ray Genre: Actie Speelduur: +/- 102 minuten

Regisseur: Don Michael Paul

Acteurs: Nicholas Aaron, Adi Alomo, Yael Eitan, Shanti Ashanti, Ben Cross, ...

Beeld:2.35:1 Taal: DTS-HD MA 5.1 | Engels DD5.1 | Frans Ondertitels: Nederlands,Frans, Engels, Deens, Noors, Fins, Zweeds

De film Jarhead uit 2005, met Jake Gyllenhaal en Jamie Foxx, was een geweldige oorlogs/actiefilm. Die film kreeg twee sequels met Field of Fire en The Siege, maar geen van beide films was een waardig vervolg. Van een film met twee A-list acteurs evolueerde het naar een franchise binnen het B-film wereldje met een B-filmcast. Bracht Law of Return beterschap?

De titel op zich is waar de hele film om draait. De zoon van een Amerikaanse senator, die ook bij de luchtmacht zit, gaat met zijn Israëlische vrouw terug naar Israël zodat ze terug staatsburger kan worden van dat land, en ondertussen stapt hij de Israëlische luchtmacht binnen. De diplomatieke poppen gaan aan het dansen wanneer zijn vliegtuig wordt neergeschoten en zowel Amerika als Israël hem willen terugvinden voor het escaleert in een internationaal conflict én hij geëxecuteerd wordt door zijn gijzelnemers. Klinkt goed, maar de uitvoering is wat anders. Het verhaal heeft de uitbouw en het tempo van een typische B-film en dat belooft natuurlijk weinig goeds.

Er wordt minimale moeite gedaan om de personages iets van achtergrond of motieven mee te geven, waardoor het al heel snel over gaat naar clichés, en natuurlijk naar de actie. Deze Jarhead verschilt daarin niet van zijn twee voorgangers. al is deze film wél beter qua actie. In dat opzicht is deze best nog aangenaam avondvullend. De actie komt realistisch over en heeft ook iets indrukwekkendere en grotere actiescènes dan de twee vorige films. Daarom is het jammer dat er net niet dat tikkeltje meer werd gedaan om ook de rest van de film interessanter of dieper te maken. Want dan had je gewoon een goede actiefilm. Nu duwt de franchise er weer een film uit die wel iets beter is dan zijn twee voorgangers, maar toch ook wel hoogstens entertainend is voor fans van het genre.

Na drie sequels is één ding duidelijk: het niveau van de eerste Jarhead zal niet meer gehaald worden.De franchise is een makkelijke cash cow geworden die bij fans van het pure entertainende actiegenre goed verkoopt. Gelukkig kunnen we ons optrekken aan het feit dat deze film iets beter is dan de vorige sequels en de actie beter is.

6/10

Game4Me