DVD Review: Killing Eve - Seizoen 2

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 8 X 41 minuten

Regisseur: Francesca Gregorini, e.a.

Acteurs: Sandra Oh, Jodie Comer, Fiona Shaw, Kim Bodnia, Sean Delaney, ...

Beeld:1.78:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Duits, Frans, Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits

Extra's: Picking up from Season 1, Carolyn's World, New Characters, Costume, Locations, Eve's World, Villanelle's World, Script to Screen

Sandra Oh is een actrice die de meesten wellicht kennen van één of ander stemmenwerk, maar vooral van haar rol in de populaire reeks Grey's Anatomy. Daar kwam een tijd geleden verandering in met de komst van de reeks Killing Eve, waar ze de rol speelt van een MI-agente die op jacht gaat naar een moordenaares. Sterke vertolkingen en een prima connectie tussen de twee protagonisten zorgden voor een sterk debuutseizoen

En dit tweede seizoen gaat daar meteen mee verder. Amper dertig seconden na het einde van het eerste seizoen pikken we in wanneer de spanning tussen Eve en Villanelle tot een dramatisch hoogtepunt heeft geleid en Eve haar dodelijk verwond heeft. We zien vrijwel meteen de impact dat het heeft op het personage van Sandra Oh en dus staat dat personage meteen voor een aantal karakterontwikkelingen die de dynamiek tussen de twee personages veranderen. Je kan dus helemaal niet zeggen dat de reeks ter plaatste blijft trappelen. Het neemt de koe bij de horens en wil wat in het eerste seizoen vastgesteld werd helemaal door mekaar schudden.

En wat voor Eve telt, telt ook voor Villanelle. Zij is dodelijk gewond en in haar zoektocht naar hulp moet ze tegen haar natuur van lone wolf die geen spatje hulp nodig heeft en vaak ongenaakbaar leek in gaan. Qua karakterontwikkelingen en vertolkingen is het dan ook opnieuw een goed seizoen. Alleen begint de reeks wat meer in klassieke patronen van het genre te vallen. Het eerste seizoen was verfrissend, dit tweede is ook interessant en verhaalsgewijs boeiend, maar het is al een tikkeltje voorspelbaarder en weet niet echt te verrassen zoals het in het tweede seizoen wél kon. Al is het nog steeds spannend en kan dit tweede seizoen ook voldoende steunen op de vertolkingen van Sandra Oh en Jodie Comer.

Killing Eve scheerde in zijn eerste seizoen hoge toppen, en die topper zijn iets lager in dit tweede seizoen. Dat is zeker en vast geen schande. De reeks is nog steeds goed geschreven en knap vertolkt. De clichés en genrewetten komen wel wat meer aan de oppervlakte piepen, maar het is zeker en vast nog steeds boeiend.

8/10