Blu-ray Review: Star Trek Discovery - Seizoen 2

Format: Blu-ray Genre: Sci-fi, Actie Speelduur: +/- 14 X 45 minuten

Regisseur: Olatunde Onsansumi, e.a.

Acteurs: Sonequa Martin-Green, Doug Jones, Shazad Latif, Anson Mount, ...

Beeld:2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans, Duits Ondertitels: Nederlands,Engels, Frans, Duits

Extra's:9 Behind the Scenes Featurettes, 2 Star Trek: Short Treks, Audiocommentaar, Deleted / Extended Scenes, Gag Reel

Label: Pramount Pictures

Star Trek Discovery is veruit het beste dat de franchise de laatste jaren heeft voortgebracht. We kunnen de klassieke series allemaal bekijken op Netflix, maar de nieuwe serie scheert de hoogste toppen. Nieuwe personages en verhalen waren een risico, maar ze werden in het eerste seizoen goed uitgeschreven en naar voren geschoven. Het tweede seizoen ligt sinds kort in de winkelrekken.

Het tweede seizoen begint meteen goed en introduceert een verhaallijn dat een heel seizoen zal nazinderen. Mysterieuze rode lichten doorheen het heelal sturen de U.S.S. Discovery en Captain Pike en zijn crew naar heel wat verschillende plaatsen. Plaatsen waar de crew van de Discovery, met Burnham in het middelpunt verschillende avonturen beleven die schijnbaar los staan van mekaar, maar naarmate het seizoen vordert duidelijk wordt dat alles op één of andere manier verbonden is. het schrijfwerk van dit tweede seizoen is van hoge kwaliteit. Het Star Trek-universum is sowieso heel uitgebreid en als je nieuwe dingen verzint, moet het op zijn minst in de sfeer en cultuur van dat Star Trek-universum passen.

Dat doet het zonder meer. De manier waarop onderwerpen zoals de Rode Engel, de thuisplaneet van Saru of Control geïntroduceerd en uitgewerkt worden zijn sterk. Burnham blijft daarbij wel het middelpunt van deze serie, maar dit tweede seizoen doet beter dan wat het vorige seizoen deed: de personages rond Burnham verkennen. Vooral Saru is daar een groot onderdeel in, net als Spock. Beide personages worden uitgediept en hoewel vooral Spock interessant is wegens de connectie met het bekende film- en serie-universum van Star Trek, weet ook Saru als een complex en interessant personage op te treden. We moeten er geen doekjes om winden: Discovery is ook in zijn tweede seizoen een sterke reeks die de wereld van Star Trek fenomenaal uitbreid.

Star Trek Discovery is een onversneden topper. Misschien wel béter dan de klassieke, hoog aangeschreven reeks en het oogt gewoon allemaal heel cool en sterk. Naast de razend interessante verhaallijnen is er ook een interessant, verrassend overkoepelend geheel en is dit een reeks waarbij je niet stopt met kijken na één aflevering.

9/10