Blu-ray Review: The Blacklist - Seizoen 6

Format: Blu-ray Genre: Thriller Speelduur: +/- 22 X 45 minuten

Regisseur: Andrew McCarthy, ea.

Acteurs: James Spader, Megan Boone, Diego Klattenhoff, Harry Lennix, ...

Beeld:1.78:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans, Duits Ondertitels: Nederlands,Engels, Frans

Extra's: Verwijderde en uitgebreide scènes, Gag Reel, Behind the Scenes, Cast en Crew Commentaar, Dark Figures: Secrets and Deceptions

Label: Sony Pictures Home Entertainment

Het is alweer meer dan zes jaar geleden dat James Spader voor het eerst de lange zwarte jas en hoed van Raymond Reddington aantrok en het FBI-kantoor binnenstapte als één van de meest gezochte misdadigers om dan te vragen naar een stagaire. In die zes jaar is The Blacklist een enorm populaire reeks geworden en James Spader bekroond voor zijn rol als Reddington. is dit nieuwe zesde seizoen een sterk vervolg?

Dé vraag die kijkers al seizoenen bezig hield, leek op het einde van het vijfde seizoen beantwoord. Verklappen doen we het niet, maar we kunnen zeggen dat het een ander licht werpt op de zaken. Anderzijds hebben de schrijvers van de reeks ons al vaker op een verkeerd been gezet, dus kan er gerust nog een andere aap uit de mouw komen. Maar de dynamiek wordt weer veranderd, Elisabeth worstelt met zichzelf en de relatie tussen haar en Reddington en diezelfde Reddington moet zijn rol verantwoorden voor het gerecht. Dat klinkt als het recept van de voorbije seizoen en... dat is het ook een beetje. Wil dat zeggen dat de reeks een beetje van zijn pluimen verliest? Ja en nee. De makers weten het boeiend te houden met alweer nieuwe blacklisters en nieuwe problemen, maar de procedure wordt wat doorzichtig.

We hebben de meeste situaties van dit seizoen al meegemaakt, alleen worden ze nu anders verpakt. Het voelt niet meer zo fris aan. Dem akers proberen natuurlijk te verassen door nieuwe onthullingen te doen rond Elisabeth en Reddington, en dat lukt ze ook maar je merkt dat dit verhaal geen drie seizoenen meer in alle bochten kan gewrongen worden. Maar het kijkt nog steeds lekker weg. Enerzijds door de nieuwe blacklisters, anderzijds door de blijvende knappe vertolking van James Spader. Zijn Reddington wordt je nooit echt beu. Zijn charismatische manier van omgaan met woorden blijft van het scherm spatten en draagt de reeks. Dat Reddington zijn immuniteit moet verdedigen en in andere woelige wateren terechtkomt maakt dat we hem nog meer dan anders zien, en dat redt de reeks voorlopig.

Reeksen die 22 afleveringen per seizoen uit de koker duwen zijn sowieso niet altijd top, maar The Blacklist heeft een frisse wind nodig. James Spader draagt de reeks voorlopig nog goed over de finish en het verhaal blijft de moeite, maar we hebben het gevoel dat alles volgend seizoen wel eens mag afgerond worden..

7,5/10