Blu-ray Review: In de Naam van de Roos - Seizoen 1

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 8 X 65 Minuten

Regisseur: Giacomo Battiato

Acteurs: John Turturro, Rupert Everrett, Stefano Fresi, Greta Scarano, ...

Beeld: 1.78:1 Taal: DTS-HD MA 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Extra's: Het verfilmen van het boek Umberto Eco, Het verhaal achter de Naam van de Roos, Making Of

Label: Sony Pictures Home Entertainment

In De Naam van de Roos is voor de gemiddelde filmliefhebber geen onbekende titel. Het klassieke boek van Umberto Eco werd al eens in de jaren '80 verfilmd, met onder andere Sean Connery in de hoofdrol. Anno 2019 is het geen film meer, maar een volwaardige televisiereeks die acht afleveringen telt. Was dit nodig, of is het een overbodige bewerking van het boek?

Het verhaal van de Benedictijnerabdij in de Alpen leent zich wel tot een televisiereeks. Het draait immers om een Monnik en zijn novice - een duur woord voor leerling - die aankomen in de abdij, en een reeks moorden meemaken die zeven dagen en zeven nachten aanhouden. Veel om in een film te stoppen, en de eighties-film duurde dan ook ruim twee uur en half. Wat een trage film opleverde. Nu zijn het acht afleveringen, en dat is te merken aan het tempo. De personages krijgen meer tijd om te ontwikkelen en de misdaden komen uitgebreider aan bod, waardoor er ook meer diepgang is.

En we kunnen er niet omheen: ook het acteerwerk is beter. Sean Connery is natuurlijk een gevierd acteur, net als Christian Slater maar met John Turturro, Michael Emerson en Rupert Everett zit er veel talent in de cast, die de rollen beter invullen. Dat komt natuurlijk ook omdat ze meer schermtijd krijgen in deze televisiereeks, en omdat het schrijfwerk best te pruimen is. In The Name of the Rose is als serie dus best wel geslaagd te noemen. Er zit veel afwisseling in de afleveringen, personages die goed uit de verf komen en ook de productie, de aankleding van de reeks is top te noemen, net als de ontwikkeling van het verhaal.

De vraag was dus vooral of het nodig was om De Naam van de Roos amper 30 jaar na het origineel opnieuw te bewerken. Nodig? Misschien wel, misschien niet. Maar overbodig is het zeker niet. De reeks is beter dan de film. Qua opbouw, qua personages, op het vlak van vertolkingen én aankleding. Wie fan is van het boek, vindt de reeks quasi zonder meer geweldig. Een knap staaltje televisiewerk.

8,5/10