Blu-ray Review: Skin

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 120 minuten

Regisseur: Guy Nattiv

Acteurs: Jamie Bell, Daniel Macdonald, Daniel Henshall, Bill Camp, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Extra's: De Oscar-bekroonde Kortfilm 'Skin'

Er zijn meer dan zeven miljard mensen op deze planeet, en allemaal hebben we verschillende meningen en een verschillend gedachtegoed. Sommige van dat gedachtegoed is gestoeld op discriminerende, racistische overtuigen en indoctrinaties. Racisme sterft immers nog altijd niet uit. Maar soms is het één ontmoeting die je de ogen kan opendoen.

Dat is in kort wat de hoofdrolspeler van Skin meemaakt. Het verhaal is gebaseerd op het echte levensverhaal van Byron Widner en toont aan dat iedereen op andere gedachten te brengen is. Jamie Bell vertolkt de rol van de white supremacist die opgevoed is met een extreem rechts gedachtegoed en een lichaam en gezicht vol tatoeages heeft dat dit gedachtegoed moet uitdragen. Dat wordt ook perfect uitgebeeld in het begin, met een zware confrontatie die de waarheid achter de witte suprematiegevoelens van de bende niet verbloemd. Maar de film wordt echter pas echt interessant wanneer Widner moreel uitgedaagd wordt, na een ontmoeting met een vrouw en haar drie kinderen, waar hij op verliefd wordt.

Want die vrouw keurt het geweld niet goed. Alles behalve. Ze wil vooral een veilige thuis voor haar kinderen. En toch weet ze de juiste snaren bij Byron te raken. Je ziet hem twijfelen aan zijn overtuigingen, en uiteindelijk zwicht hij ook. Zoiets kan heel slecht overkomen wanneer het niet goed uitgewerkt of geacteerd is, maar Jamie Bell slaat gensters met zijn emotioneel sterke acteerprestatie. En dat kunnen we zeggen van de rest van de cast ook. Niemand valt uit de toon, en de mensen rond Byron zijn ook niet minder goed uitgewerkt. Als dat het geval was, was het een minder goede film. Dat de personages goed vertolkt en uitgewerkt zijn was immers noodzakelijk om de verandering van Byron te begrijpen en geloofwaardig te maken. En dat levert nu een film op die heel erg interessant is en toont dat zelfs verdorven karakters anders kunnen denken dankzij liefde en vriendschap.

Als Skin géén waargebeurd verhaal was, had je kunnen zeggen dat dit niet zou kunnen. Maar het is effectief een waargebeurd verhaal en dus kan liefde en vriendschap wel degelijk een verschil maken in iemand zijn leven en zijn gedachtegoed helemaal op zijn kop zetten. Een prima drama.

8/10