Comic Review: Het Dagboek van Cerise #1 - De Stenen Dierentuin

Reeks Het Dagboek vvan Cerise

Uitgeverij: Silvester Strips

Pagina's: 80

ISBN: 9789463065528

Prijs: €9,95

Deze maand bij Silvester Strips komen er twee delen uit van een kersverse stripreeks: Het Dagboek van Cerise. Een jong meisje dat de nieuwsgierigheid van elke kind moet belichamen, samen met de creatieve geest van een schrijfster in spé. Het eerste avontuur draagt de naam De Stenen Dierentuin.

De jonge Cerise is héél erg nieuwsgierig. We leren haar onmiddelijk kennen als iemand met een heel erg creatieve en fantasierijke geest. Ze observeert mensen en verzint er verhalen bij en gaat op onderzoek als ze iets mysterieus ziet. Zoals in dit eerste avontuur. Een oude man met verpotten in het bos is genoeg voor Cerise om vanuit haar hut in een boom te observeren en te noteren. Samen met haar vriendinnen die ze mee op sleeptouw neemt.

De stripplaatjes worden afgewisseld door exerpten uit haar dagboek, waarin ze observaties en aanwijzingen van haar mysteries neerschrijft. Een leuke afwisseling, en het zorgt voor een hele leuke sfeer in de strip. Waar het uiteindelijk om draait verraden we uiteraard niet, maar het is het soort verhaal dat niet alleen voor jonge lezers leuk is, maar ook voor oudere lezers zoals ons. Want het is, op zijn Vlaams gezegd, een 'schoon' verhaal. Het soort verhaal dat heel mooi verfilmd kan worden én ontroerd. Deze strip heeft dat allemaal.

Cerise is een heel leuk hoofdpersonage dat ons meeneemt in haar verbeelding en avonturendrang en een erg mooi verhaal beleeft. Het verhaal is mooi uitgewerkt, de tekeningen zijn knap en de afwisseling met stukken uit haar dagboek is tof. Een verhaal waar niets op aan te merken is.

9/10