DVD Review: Will & Grace - The Revival Season 2

Format: DVD Genre: Komedie Speelduur: +/- 18 X 45 minuten

Regisseur: James Burrows

Acteurs: Eric McCormack, Debra Messing, Megan Mullally, David Schwimmer, ...

Beeld: 1.78:1: Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans

Extra's: Gag Reel, Deleted Scenes

Weinigen zullen gedacht hebben dat een sitcom die in 1998 begon nog nieuwe afleveringen zou produceren in 2019. Toch heeft de comedy sitcom Will & Grace net dat bewerkstelligd. Na een break van een dikke tien jaar kwamen er nieuwe seizoenen, die treffend 'The Revival' als ondertitel kregen. Het eerste seizoen stelde alvast niet teleur. Kan het tweede seizoen datzelfde gevoel creëren?

in het eerste seizoen was al duidelijk dat er een en ander veranderd was. Logisch, want de tijd staat in tien jaar niet stil. Maar de reeks draait, ook in dit tweede seizoen nog rond WIll, Grace, Jack en Karen. De formule is doorzichtig als ze groot is. Er worden nieuwe of gênante situaties gecreëerd, maar het meest interessante is misschien de toevoeging van David Schimmer als Noah, de 'love interest' van Grace. Het is natuurlijk zo dat zelfs goede reeksen af en toe een nieuwe injectie nodig hebben en het personage van Noah brengt dat wel. Er zijn wel meer gaststerren in dit seizoen, maar de relatief 'vaste' toevoeging van Friends-ster Schwimmer blijkt de beste zet van de makers.

Het brengt een beetje een nieuwe dynamiek en hoewel de vaste komische rollen sinds Friends uitbleven toont hij dat hij het niet verleerd is. Hij is grappig-serieus, speelt goed samen met de andere personages en weet gelukkig zijn 'Ross' personage niet te brengen in dat personage. De relatie tussen Noah en Grace is een beetje de rode draad van het seizoen, maar er zijn uiteraard nog veel losse verhaaltjes en dingetjes die Will & Grace typeren en leuk maken. Elk personage krijgt zijn momenten, en die momenten met Jack en Karen blijven - net als in de originele reeks die liep tot 2005 - meestal de leukste. En uiteraard zorgen gassterren als Jon Cryer, Chelsea Handler, Alec Baldwin, Matt Bomer en meer voor hilarische en leuke momenten. Of het zo goed is als vroeger laten we in het midden, maar we zijn blij dat er nieuwe afleveringen blijven komen.

Er worden de tijd van vandaag, ingegeven door een generatie nostalgische televisiemakers die in de jaren '90 jong waren, heel veel shows van 20 jaar en langer geleden gemaakt. Weinig van die shows kunnen zo dicht bij het origineel blijven of de kwaliteit brengen die Will & Grace brengt. Graag meer van dat.

8/10