Comic Review: De Vliegenierster #1 & #2

Reeks De Vliegenierster

Uitgeverij: Silvester Strips

Pagina's: 48 / nummer

ISBN: 9789463064330 (#1), 9789463064347 (#2)

Prijs: €8,95 / nummer

Afgelopen maand verscheen er alweer een compleet verhaal in twee delen van Etienne Borgers bij Silvester Strips. Als er één ding is waar ze bij de uitgever oog voor hebben, is het wel voor sterke verhalen met een historische inslag. Met een verhaal dat zich afspeelt in de jaren '30, die pioniersdagen van het vliegtuigwezen, zat daar alvast potentieel in. Maar maakt De Vliegenierster die verwachtingen waar?

De Vliegenierster is een verhaal dat een zweem van realiteit combineert met historische feiten en een fictief verhaal. Op de voorgrond van een nakende wereldcrisis en de competitie van het luchtvaartwezen wil Zenith Air de eerste zijn een langeafstandvlucht tussen Parijs en China. Nora en Theo moeten dat verwezenlijken als pilote / navigator-duo en de manier waarop ze kennis maken is grappig, maar zet ook direct de chemie tussen de twee personages neer die zich doorheen het tweedelige verhaal doortrekt. Theo en Nora is een duo dat het wel met mekaar kan vinden, maar tussentijds ook grappige momenten tussen hen heeft wanneer Theo weer eens iets seksistisch poneert.

Los van de goede personages en de leuke chemie tussen de twee protagonisten is het tweedelige verhaal ook goed gestructureerd. De kennismaking, de opdracht, het gevangennemen in Kazachstan, de hulp van de Russen... Het geeft het verhaal niet alleen een sterke avontuurlijke kant, het geeft de scenarist ook meteen de mogelijkheid om heel wat variatie in de omgevingen en tekeningen te brengen. Sterk verteld, sterk getekend. Dan heb je meteen een goed tweedelig verhaal dat een combinatie van fictie en historische feiten brengt. Iets wat sterk terugkomt in vele verhalen die Silvester Strips uitkiest om in de winkel te brengen. En gelukkig doen ze dat goed.

De Vliegenierster is een sterk tweedelig verhaal. De chemie tussen de protagonisten zit goed en de mix tussen humor, avontuur en actie mag er zijn. Het verhaal verveelt geen enkele pagina en de tekeningen zijn sterk. Een absolute topper. In huis halen en lezen maar!

9/10