Blu-ray Review: Mary Queen of Scots

Format: Blu-ray Genre: Drama Duur: +/- 124 minuten

Regisseur: Josie Rourke

Acteurs: Margot Robbie, Saiorse Ronan, Richard Cant, Thom Petty, ...

Beeld: 2.39:1: Taal: Dolby Atmos | Engels, DD 7.1+ | Frans, Spaans, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Spaans, Italiaans, Deens, Noors, Fins, Portugees, Zweeds

Extra's: An Epic Confrontation, Tudor Feminism, Something about Marys

Een goed kostuumdrama rond de ryaltyfiguren in het Verenigd Koninkrijk, dat hadden we nog nodig. Dat subgenre is een ware woestenij door een totaal gebrek aan films. Je merkt wel dat we sarcastisch praten, want de kostuumdrama's rond Britse en Franse vorsten komen de oren uit. Maar voor een goed kostuumdrama is altijd plaats. Is dat wat Mary Queen of Scots is?

Queen Mary is die koningin die even over Frankrijk heerste alvorens terug te keren naar haar thuisland. Zij en Queen Elisabeth (de eerste, zo oud is de huidige nog net niet) streden om de macht in Engeland en dat is net wat deze film illustreert. Nu, de geschiedenis wil dat ze elkaar helemaal niet vaak - of zelfs nooit - in levende lijve zagen, maar de film dramatiseert de historische feiten door Saoirse Ronan en Margot Robbie al snel bij mekaar te drijven. En eerlijk? Dat is toch een beetje wat de film nodig heeft. En die scènes komen misschien wel iets te weinig aan bod. Het is dan wanneer de film floreert, omdat de twee dames in hun rol mekaar goed aanvullen en de ijzige, confronterende relatie goed neerzetten.

Saorsie Ronan is een uitstekende actrice voor dit soort rollen. Ze weet het deftige te combineren met het vurige dat je verwacht van de erg jonge Mary Queen of Scots, en toch wordt ze in de scènes dat ze samen te zien zijn naar huis gespeeld door Margot Robbie. Robbie is dan ook één van de beste actrices van de laatste jaren, maar in een onverwachte rol als Queen Elizabeth I weet ze toch te verbazen. De film zelf verbaast minder. Het tempo van een film als deze ligt natuurlijk altijd vrij laag, maar de film komt toch heel erg moeilijk op gang. Dat ligt niet aan de actrices, of niet aan het filmen zelf - de film levert knappe beelden op, - maar als het op kostuumdrama's aankomt, zit het niet in de hoogste categorie.

Mary Queen of Scots is best een degelijk kostuumdrama dat er erg goed uitziet en twee actrices opvoert die hun rol uitstekend brengen, maar het verhaal valt net iets te traag en iets te mager gespekt uit. Wel degelijk het bekijken waard, al was het maar omwille van de actrices hun kwaliteiten en de productiewaarde die achter de film schuil gaat.

7/10