Blu-ray Review: The LEGO Movie 2

Format: Blu-ray Genre: Animatie, Komedie Duur: +/- 107 minuten

Regisseur: Mike Mitchell

Stemacteurs: Chris Pratt, Stephanie Beatriz, Tiffany Haddish, Will Arnett, Elizabeth Banks, ...

Beeld: 2.40:1: Taal: Dolby Atmos | Engels DTS-HD 5.1 | Engels, Frans DD 5.1 | Nederlands, Vlaams

Ondertitels: Nederlands, Frans

Extra's: Deleted Scenes, They Come in Pieces: Assembling The LEGO Movie 2, Muziek Video's, Commentaar

Wie eens in een grootwarenhuis of een speelgoedwinkel komt, kon er onmogelijk aan ontsnappen: de marketingmachine achter The LEGO Movie 2. Speelgoed, prulletjes, schoolgerief, heel veel LEGO-sets... The LEGO Movie 2 is een merchandisingmonster waar geen ontsnappen aan is. De eerste film was dan ook heel erg leuk, maar kon ook de tweede film voor haast twee uur aan explosief entertainment zorgen?

Een nieuwe film, nieuwe gevaren. Deze keer worden Emmet, Lucy en co. geconfronteerd door buitenaardse indringers: Duplo! Het eeuwige optimisme van Emmet wordt in die eerste scènes meteen in de verf gezet, maar al gauw ligt Bricksburg in puin en maken we een flashforward naar een paar jaar later in Apocalypsburg. Emmet is nog steeds enorm vrolijk, tot ergernis van de andere bewoners. Het is een in principe simpel verhaal, maar heel erg mooi gebracht in combinatie met een 'echte' wereld waar de verbeelding van de kinderen die met de LEGO en Duplo spelen voor het verhaal zorgen. En zoals het in een LEGO-film hoort zijn ook hier net als in de eerste film tal van cameo's, pop-cultuur verwijzingen en is het gewoon een flitsende, kleurrijke non-stop aflatende ervaring.

Is deze tweede film zo goed als de eerste? Ja! Is hij beter? Ook ja! De energie die deze LEGO Movie 2 uitstraalt is enorm. Het verhaal is leuk, maar ook de locaties en andere werelden die ze bezoeken zijn geweldig. Bovendien kon de film alweer rekenen op een geweldige stemmencast, zowel in de Engelse als Vlaamse versie, en zijn ook de nieuwe personages een schot in de roos. Koningin Wiedanook Watdanook zorgt voor leuke scènes en Emmet en Rex hebben als rivalen een uitstekende energie en een verhaal dat kinderen én volwassenen aanspreekt. Want ook dat is de magie van The LEGO Movie 2. Het is dan wel een animatiefilm met een bepaald 'schattigheidsgehalte', het is ook gewoon een heel erg leuke en goede film voor volwassenen. Uiteraard door de de vele popcultuur referenties, maar LEGO is iets van alle generaties.

The LEGO Movie 2 is een hit op alle vlakken. De songs, de energie, de visuals, de personages, de referenties, het verhaal... Iets opnoemen dat niet of minder goed is, is heel erg moeilijk. Wat ons betreft zit er heel veel rek op en kan je met deze personages nog meer en even gekke verhalen maken. Of daar hopen we toch op.

8,5/10