Blu-ray Review: The Mule

Format: Blu-ray Genre: Drama Duur: +/- 116 minuten

Regisseur: Clint Eastwood

Acteurs: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Richard Herd, Diane West, ...

Beeld: 2.40:1: Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans, Spaans, Duits, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Spaans, Duits, Italiaans, Noors, Deens, Fins, Grieks

Extra's: Making of, Music Video: Don't Let The Old Man In

Clint Eastwood is een karakterkop én steengoede acteur pur sang. De man - die ondertussen de negentig jaar nadert, is al decennialang een begrip in Hollywood met hoogtepunten in de jaren '60 - '70 met onder andere films als The Good, The Bad and the Ugly. Tot op de dag van vandaag maakt hij echter nog steeds sterke films, als Gran Torino of American Sniper. Is ook The Mule een krachttoer?

Clint Eastwood speelt hierin een rol die op zijn lijf geschreven is en daardoor misschien ook ietwat inspiratie mist. Een negentigjarige Korea-veteraan die loensend kijkt naar de jeugd en tegen alles is wat modern oogt. De tragedie van zijn personage is dat hij noodgedwongen koerier wordt voor een Mexicaans drugskartel. Hoewel dat de spil is van de film, heeft de film ook zijn thema's zoals familie en verwaarlozing. Sterk geschreven, en alles komt ook mooi samen op het einde en daartussen zien we vooral hoe Earl drugs vervoert en op de hielen gezeten wordt door de overheid. Dat levert een semi-thriller op met hier en daar een humoristische noot die af en toe zijn doel mist.

Aan het schrijfwerk en de cast ligt het nochtans niet. Naast Clint Eastwood zelf zijn ook grote namen als Bradley Cooper en Laurence Fishburne aan de film verbonden en zijn de acteerprestaties vrij goed. Vooral Eastwood slaagt er nog steeds in om met zijn karakterkop in haast elke scène de camera naar zich toe te zuigen. Hij doet het niet zo vaak meer, maar wanneer hij een hoofdrol speelt doet hij het nog altijd op hoog niveau. Wat mist de film dan? Een sterk middenstuk. Niet dat de film niet goed is, want hij is dat. Het kat-en-muisspelletje tussen de special agent en Earl is eentje die af en toe humor oplevert en af en toe spanning met zich meebrengt, maar halverwege kabbelt het wat. Moest dat stuk op hetzelfde niveau geweest zijn van de rest van de film, spraken we van een absolute topfilm. En nu? Gewoon een goede, oerdegelijke film met een straffe karakterkop in de hoofdrol.

De dag dat we Clint Eastwood moeten afgeven zal hoe dan ook een trieste dag zijn. De man is nog steeds een vat vol charisma en weet nog steeds sterke verhalen te brengen, al is de film niet op elk moment even sterk. Desalniettemin is het nog steeds een aanrader voor wie van een goed verhaal en ditto drama houdt.

7,5/10