Blu-ray Review: Creed II

Format: Blu-ray Genre: Drama, Actie Duur: +/- 129 minuten

Regisseur: Steven Caple Jr.

Acteurs: Michael B. Jordan, Sylvester Stallone, Florian Munteanu, Dolph Lunddgren, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: Dolby Atmos True HD | Engels DTS-HD MA 5.1 | Engels

Ondertitels: Nederlands, Frans, Spaans, Zweeds, Noors, Deens, Fins

Extra's: Deleted Scenes, Father & Sons, Casting Vikrot Drago, The Women of Creed II, The Rocky Legacy

De Rocky-films blijven maar gaan. Meer dan veertig jaar geleden maakten we voor de eerste keer kennis met Rocky Balboa, en vijf films later, 39 jaar later, werd hij in 2015 coach van zijn in de ring overleden vriend Apollo zijn jonge, boksende zoon. Nu keert Stallone opnieuw terug om Michael B. Jordan als Adonis alweer te coachen tegen een bijzondere tegenstander...

De eerste Creed-film was goed. Het caterde naar de fans van de jaren '80 stijl die de Rocky-films hanteerde, maar dan in een modern jasje. Deze tweede film doet er nog een schepje bovenop. Dé tegenstander is niemand minder dan de zoon van Ivan Drago, de tegenstander van Rocky uit Rocky IV van 1985. Dolph Lundgren doet ook weer mee, en daarom is het een érg nostalgische film. Ivan doodde Adonis zijn vader immers in de ring, en nu mag die Adonis in de ring tegen Ivan zijn zoon. Dan kan het al snel uitlopen naar een wraak-achtige film, en dat wordt het voor een stuk, maar Creed II gaat dieper. Dat komt natuurlijk omdat ook Stallone's personage een geschiedenis heeft met Adonis' opponent zijn trainer.

Zo weet Creed II de juiste dosis fan service te mengen met een sterk scenario. Stallone nam voor deze film meer het heft in handen dan tijdens de eerste, en heeft zelf een grotere rol. Dat kan egoïstisch klinken, maar zijn achtergrond met Ivan Drago en de emotionele strubbelingen tussen hem en Adonis zorgen voor een meerwaarde tijdens de film. En dan is er natuurlijk de rivaliteit met zijn zoon die het gevecht een extra dimensie geeft. De actie in de ring is weer sterk, maar net zoals de beste Rocky-films weet ook deze Creed II zowel wat er in als naast de ring gebeurt op hetzelfde niveau te plaatsen. Dat levert een sterke film op waarin Michael B. Jordan, maar ook Stallone, sterk staan te spelen.

Het is onwaarschijnlijk dat Rocky na ruim veertig jaar nog steeds meedraait, maar believe it or not: het levert nog steeds sterke films op. Drago zijn zoon opvoeren kan, als je de film nog niet gezien hebben, overkomen als goedkoop spelen op nostalgie en fan service, maar het is meer dan dat. Het levert een sterke film op die béter is dan de eerste Creed uit 2015.

8,5/10