DVD Review: Blindspot - Seizoen 3

Format: DVD Genre: Drama Duur: +/- 22 X 45 minuten

Regisseur: David McWirther, e.a.

Acteurs: Sulivan Stapleton, Jaimie Alexander, Rob Brown, Audrey Esparza, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, 2.0 | Frans, Italiaans, Duits Ondertitels: Nederlands, Frans, Italiaans, Engels, Duits

Extra's: Surveillance on Set: Agent Zapata, Gag reel, Deleted Scenes

Ook Blindspot keert deze lente terug naar de winkelrekken met een nagelnieuw seizoen. De reeks, die ondertussen al 4 jaar loopt, is aan zijn derde seizoen toe en begon destijds als een mysterie rond Jane Doe met mysterieuze tatoeages op haar lichaam. Die tatoeages spelen nog steeds een rol, ook in dit derde seizoen.

Het derde seizoen neemt een tijdssprongetje dat het team terug samen moet stellen, maar het gebeurt niet zomaar. Dat zou te makkelijk zijn, al gebeurt het nog iets té snel naar onze mening. De start van het seizoen is dus eentje met vallen en opstaan. Met meer dan twintig afleveringen is er ruimte om het verhaal rustig te laten ontwikkelen, maar er wordt ietwat haastig te werk gegaan. Gelukkig herpakt de reeks zich vrij snel. Jane heeft alweer nieuwe tatoeages die opgelost moeten worden en die geven het seizoen opnieuw een goed elan. Al blijft het een reeks die soms vervalt in het 'case of the week' syndroom, al duikt er ook een algemene verhaallijn op die als een rode draad door het seizoen bengelt.

In die algemene verhaallijnen, waar we wegen té duidelijke spoilers niet teveel over kunnen weggeven, staan enkele grote verrassingen te wachten, en ze geven het team en onderlinge verhoudingen een nieuwe dynamiek. Is dat nodig? Ja. Wordt het goed uitgevoerd? Ook. Toch hebben we het gevoel dat er ietwat sleet geraakt op de formule van Blindspot. Het is zeker en vast nog van een degelijk niveau, maar de personages maken weinig evolutie mee en de actie is bijwijlen goed in beeld gebracht, maar brengt niet noodzakelijk de spanning mee die je in de reeks zoekt. Al is het voor de fans zeker nog de moeite en hoeft de reeks niet op te houden. Alleen lijken de ingrepen op het verhaal de reeks niet naar het niveau te tillen dat de makers wilden.

Na drie seizoenen weet Blindspot niet heel erg meer te verrassen. Er zijn nog verrassende wendingen, maar de seizoensformule is te duidelijk herkenbaar. Er komt nog een vierde seizoen, maar we hopen dat de veranderingen daar ingrijpender zijn. Al mogen we zeker niet klagen en is ook dit derde seizoen van aanvaardbaar niveau.

7/10