Blu-ray Review: Aquaman

Format: Blu-ray Genre: Actie Duur: +/- 143 minuten

Regisseur: James Wan

Acteurs:Jason Momoa, Amber Heard, Nicole Kidman, Patrick Wilson, Willem Dafoe, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: Dolby Atmos DD+ | Engels, Dolby Atmos True-HD: Frans DTS-HD MA 5.1 | Frans, Engels

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Becoming Aquaman, Going Deep Into the World of Aquaman, James Wan: World Builder , Dark Depths of Black Manta , The Heroines of Atlantis , Villainous Training, A Matchmade in Atlantis , Atlantis Warfare , Creating Undersea Creatures , Aqua Tech , 3 Scene Study Breakdowns , Kingdoms of the Seven Seas, Exclusive sneak peek at Shazam!

Het DC universe op het grote scherm deed het afgezonder van Wonder Woman niet zo goed. Justice League was geen voltreffer, The Flash-film werd alsmaar uitgesteld en dus was het na het geslaagde Wonder Woman wachten op de Aquaman-film met Jason Momoa in de hoofdrol. We zagen hem al kort in Batman vs Superman en uitgebreider in Justice League, maar nu zou hij écht Aquaman worden inclusief iconische kostuum.

Aquaman is vanaf het begin een film die indruist tegen de typische donkere sfeer die de DC-films met zich meebrengen. Jason Momoa bracht met Aquaman in Justice League al een snuifje humor en hier gaat het lustig verder. Maar zonder overdreven of storend te worden. Momoa heeft het juiste charisma om intimiderend te zijn en de rol van Aquaman gevaarlijker te maken én tegelijk humor te brengen. Voor het overige is het ook een beetje een origin story. Hoe zijn vader en moeder samen kwamen, wat er met zijn moeder gebeurde en hoe zijn vader nog altijd elke dag naar het dok wandelt, hopend op de liefde van zijn leven. Mooi, maar we willen natuurlijk actie zien en die komt er. Aquaman is nog altijd het verhaal van de strijd om de troon van Atlantis, en daarvoor krijgen we CGI-heavy scènes te zien die er uitzien om te smullen en actie die fantastisch is.

Al is niet alle actie pure CGI. De actie in de duikboot wanneer hij voor het eerst zijn toekomstige aartsvijand treft is fenomenaal. Maar daarna is het alle remmen los. De Ring van Vuur, het gevecht op het eiland, de scènes met The Trench... CGI stukjes van de bovenste plank. Maar de algemene sfeer in deze film is fantastisch. De regie van Wan, het plezier waarmee Momoa, maar ook Wilson, Heard en anderen staan te spelen is fenomenaal. De muziek, de setting... alles klopt. De film werd onlangs op de Oscars nog gepasseerd in de categorie van regie en visuals en wat ons betreft onbegrijpelijk. Dit is sowieso de meest amusante live-action DC-film tot nog toe en misschien wel de beste sinds The Dark Knight. De film duurt vrij lang, meer dan twee uur, wat normaal is naar superheldennormen, maar verveel op geen énkel moment. Het tempo is niet-aflatend, de actie constant en de humor komt op de juiste momenten. Aquaman is een dolle rit. Van de eerste tot de laatste minuut.

Vroeger werd er wel eens gelachen met het zeepaardrijdend figuur van Aquaman, maar dat is na deze film wel hélemaal verleden tijd. Ja, hier rijd hij ook op beestjes in de oceaan, maar Jason Momoa doet alles cool uitzien. De juiste man voor de juiste rol. Dé rol die op zijn lijf geschreven staat. Een dolle rit, puur entertainment en visueel enorm bevredigend. Wie na de film niet genoeg krijgt van James Wan zijn creatie kan ook nog een groot aantal extra's aanschouwen die wat inzicht geven in hoe de film tot stand is gekomen. Altijd interessant voor echte filmliefhebbers of echte Aquaman-fans. Een must-have.

9/10