DVD Review: Billions - Seizoen 2

Format: DVD Genre: Thriller,Drama Duur: +/- 12 X 45 minuten

Regisseur: Colin Bucksey, e.a.

Acteurs: Damian Lewis, Paul Giamatti, Maggie Siff, Malin Akerman ...

Beeld: 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Spaans

Label Universal Pictures

Het eerste seizoen van Billions, dat vorig jaar verscheen, bracht ons meer van Damian Lewis. De man brak pas hélemaal door dankzij Homeland, en bewees in het eerste seizoen van Billions waarom dat was: het is gewoon een steengoed acteur. Met een degelijk verhaal als Billions achter zich, kregen we een goed eerste seizoen. Volgt het tweede?

Billions is het verhaal van hebzucht die je de kop kan kosten, maar dan niet echt op een klassieke manier. We kregen als kijker snel sympathie voor de 'slechterik' Bobby Axelrod die Damien Lewis vertolkt, en het werkte naar een confrontatie met Rhoades toe. Je zou dan denken dat dit tweede seizoen met een hoge vlucht van start gaat, maar niets is minder waar. Dit tweede seizoen start verrassend traag en houdt alles wat in de luwte. Nu kan dat soms een slechte zet zijn, maar soms kan het ook goed uitpakken. In dit geval is het dat tweede. De reeks weet opnieuw goed een spanningsboog op te bouwen en het verhaal boeiend te maken.

Ok, dat de rollen omgekeerd worden is misschien iets wat je zou kunnen zien aankomen, maar de manier waarop het personage van Axelrod die rollen weet om te draaien en Rhoades het onderwerp van een onderzoek weet te maken is toch goed uitgeschreven. Het helpt natuurlijk dat Lewis en Giamatti gewoon steengoed staan te acteren en beide echt in hun rol kruipen. En hoewel Axelrod een witteboordencrimineel, juich je toch ook dit seizoen weer voor hem. Lewis zet het personage zo interessant en charismatisch neer dat hij de kijkers naar zich toe trekt. Ook die dialogen zijn weer sterk uitgeschreven en trekken je zo het verhaal in. De reeks is niet perfect, natuurlijk. Het verwaarloosd sommige vrouwelijke rollen en hier en daar lijkt iets een beetje te lang uitgetrokken. Maar eerlijk? Het stoort niet heel veel, want bovenal is het alweer van begin tot eind een boeiend seizoen gebleken.

Geef Damian Lewis een rol, en hij trekt een serie als geen ander. Dat is ook weer gebleken in dit eerste en tweede seizoen van Billions. Het seizoen gaat traag van start, maar bouwt weer iets om en draait de rollen om. Het resultaat is een goed verhaal, goede dialogen en een seizoen dat weer op de 'must watch' lijstjes mag.

8/10