DVD Review: Berlin Station - Seizoen 1

Format: DVD Genre: Thriller, Drama Duur: +/- 10 X 45 minuten

Regisseur: Christophe Schrewe

Acteurs: Richard Armitage, Rhys Ifans, Michelle Forbes, Leland Orser, ...

Beeld: 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Duits, Frans, Spaans Ondertitels: Nederlands, Frans, Spaans, Deens, Noors, Swahili, Duits

Label Universal Pictures

Spionageverhalen blijven toch tot de verbeelding spreken. Van de oerspion van de cinema, James Bond, tot de geweldig klungelige parodie Johnny English: spionage trekt de kijker aan. Omwille van de intriges, de spanning, het gevaar. Tenminste: als het goed gedaan is. Een goede cast helpt al veel. Eén van de reden waarom Berlin Station op voorhand al in het oog springt.

Berlin Station gaat over iemand die geheime informatie lekt naar een zogenaamde 'whistle blower'. Een term die niet onbekend in de oren zal klinken, want die heb je de laatste jaren wel meer in het nieuws gehoord. Berlin Station gaat over de zoektocht naar de bron van de lekken en daarvoor mag CIA analist Daniel het veld in en achter de waarheid zien te komen. Spionagereeksen moeten het vooral hebben van hun spankracht en daar scoort Berlin Station vreemd genoeg niet per direct in. Het begint allemaal wat traag en uitleggerig. In principe geen punt, want dat zou kunnen betekenen dat het een slow-burner is die goed opbouwt, maar zo voelt het niet aan.

Gelukkig werkt de sterke cast vol ronkende namen als Richard Armitage en Rhys Ifans wél en weten zij door hun rollen de kijker wel bij de lurven te grijpen, ondanks een (te) traag begin. Maar de aanhouder wint, want na enkele afleveringen begint de reeks wel het tempo omhoog te trekken en weet het meer spanning op te bouwen rond Shawen beginnen er zich complottentheorieën en dieper uitgesponnen verhaallijnen te voltrekken die eindelijk de verwachting die je op voorhand hebt, weet in te lossen. Op die manier weet Berlin Station in die tien afleveringen toch een spannend en intrigerend verhaal neer te zetten dat misschien niet competitief is met de beste spionagefilms of reeksen, maar er toch een teen naast mag zetten.

Berlin Station leek na twee afleveringen een muis voor de kat, maar een sterke cast en prima schrijfwerk in de latere episodes weten het recht te trekken en van Berlin Station zelfs een sterke serie te maken. Er komen nog seizoenen, en dankzij de betere ontwikkelingen later in dit eerste seizoen, kijken we er toch naar uit.

8/10