DVD Review: Escobar

Format: DVD Genre: Biografisch Drama Duur: +/- 118 minuten

Regisseur: Fernando León de Aranoa

Acteurs: Javier Bardem, Penelope Cruz, Peter Sarsgaard, Oscar Jaenedo, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Label Dutch Filmworks

Pablo Escobar is één van de meest tot de verbeelding sprekende figuren uit de drugsgeschiedenis. De Colombiaanse drugsbaron was weer helemaal terug in de geweldige serie Narco's, maar een echt sterke film over de man? Dat ontbrak tot nog toe. Kan Escobar, in andere landen als Loving Pablo uitgebracht, daar verandering in brengen?

Dit verhaal rond Escobar is uiteraard gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen , en wel meer bepaald op het biografische boek van journaliste Virginia Vallejo, die Escobar volgde en er een affaire met de drugsbaron aan overhield. Uiteraard gaat het vooral onder meer daarover, maar zonder dat er overdreven wordt, of de effectieve drugshandel uit het oog wordt verloren. Maar de focus ligt toch vooral op het persoonlijke leven van Pablo Escobar, die gestalte wordt gegeven door Javier Bardem. Daarmee bedoelen we dat we te zien krijgen hoe hij in de omgang best hartelijk is en er alles aan doet om een goede vader te zijn. Aandoenlijk, bijwijlen, maar ook sterk gebracht door Javier Bardem de Escobar echt wel sterk brengt. Al is het moeilijk om de vertolking van Wagner Moura in Narco's te evaren, om niet te zeggen schier onmogelijk.

Al wil dat niet zeggen dat Bardem dat niet goed doet, integendeel. Het contrast tussen de kille zakenman en fijne familieman wordt goed uitgespeeld en gespeeld door Bardem, maar ook de scènes met Vallejo komen goed over. Dat komt voornamelijk door de goede chemie tussen Penelope Cruz en Javier Bardem, maar ook omdat de film goed is uitgeschreven en een goede balans weet te houden tussen de affaire, het familieleven en de harde drugshandel die met het medellin kartel vrij snel dreigt te escaleren. Daarmee is het een degelijke film die het leven van Pablo Escobar op verschillende vlakken overtuigend weet te brengen. Misschien geen kunststuk als Narco's, maar de legendarische drugsbaron heeft eindelijk een film die zijn legendarische naam eer aan doet.

Pablo Escobar zijn verhaal is interessant en Fernando León de Aranoa weet gebaseerd op het boek van Vallejo een prima film te brengen die mooi de balans houdt tussen het privéleven en het drugskartel van Pablo Escobar. Een degelijke film met heerlijke vertolkingen van Bardem en Cruz.

7/10