DVD Review: Overboard

Format: DVD Genre: Komedie Duur: +/- 110 minuten

Regisseur: Rob Greenberg

Acteurs: Anna Faris, Eugenio Derbez, Eva Longoria, Mel Rodriguez, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Extra's: Chemistry is Comedy, Culture Class, Captains on the Ship

Remakes, reboots, remakes en nog eens reboots! Het zijn de Gouden Woorden in het huidige en moderne Hollywood. In een tijd waar studios het moeilijker krijgen en steeds minder mensen naar de bioscoop gaan, vallen studios terug op concepten die wérken. Overboard is er zo eentje. De klassieker uit 1987 met Goldie Hawn en Kurt Russell werkte, en nu hopen de makers dat het nog steeds werkt.

Het is niet écht een remake. Er wordt immers weinig hérmaakt. Wel nagespeeld, maar met andere acteurs. Alsof een theatervoorstelling hun stand-ins moest inzetten wegens ziekte. .Theater is het juiste woord, want de film heeft een béétje weg van een deurenkomedie. De rijke Leonardo ontslaat de arme Kate met drie kinderen en duwt haar overboord, valt zelf overboord, iedereen overboord en zijn geheugen is foetsie. Kate komt zijn leven opnieuw binnengevlogen en de geheugenloze man als wraak wijsmaken dat zij zijn vrouw is, is het concept. Dat werkte 30 jaar geleden en... nu toch ook nog een klein beetje.

Ja, het is allemaal wat dwaas, en de genderswap van de rollen brengt niet veel bij maar het is toch een leuke, luchtige prent om eens te bekijken. Een soort guilty pleasure. Kate probeert de verwaande, geheugenloze Mexicaan te laten werken en dat levert grappige dingen op, maar soms is het voor te hand liggend en theatraal, waardoor we weer terugkomen bij de deurenkomedie. En dus is het een film die misschien niet hoefde gemaakt te worden. Een film die niet zo héél veel voorstelt. Maar tegelijk zal een deel publiek die te jong is om de originele Overboard te kennen toch eens met deze remake kunnen lachen. Al is het maar als guilty pleasure, want dat deden we ook. Om positief af te sluiten; er is een merkbare chemie tussen protagonisten Anna Faris en Eugenio Derbez. Het koppel wérkt op het scherm en weet zo toch een aantal scènes overtuigend en grappig te brengen.

Overboard is een remake die niet echt nodig was, maar helemaal overbodig durven we hem niet te noemen. Het is een soort deurenkomedie, met een protagonsitenduo waar muziek in zit en waar wij toch moeten toegeven mee gelachen te hebben. Als guilty pleasure heeft de komedie met Derbez en Faris bestaansrecht.

6/10