DVD Review: Complete Unknown

Format: DVD Genre: Drama Duur: +/- 91 minuten

Regisseur: Joshua Marston

Acteurs: Rachel Weisz, Michael Shannon, Zach Appelman, Michael Cernus, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Label:The Searchers

Het overkomt iedereen wel eens. Iemand tegen het lijf lopen of zien passeren in de massa en ondertussen je afvragen waar je hem of haar in godsnaam toch van herkent. Maar wat als er iemand, een intrigerende vrouw, je huis binnenloopt en je haar niet meer uit je hoofd krijgt?

Dat is exact wat er gebeurd in Complete Unknown. De film begint erg interessant met het vastzetten van Rachel Weisz haar personage die verschillende persoonlijkheden lijkt te hebben. Het personage wordt omringd met een dichte mist die de regisseur erg lang niet laat optrekken. Wanneer ze door Clyde uitgenodigd wordt om naar een feestje te gaan en gastheer Tom haar herkent, wordt de film alsmaar mysterieuzer, met een duaal schouwspel tot gevolg. De tegenspeler van Rachel Weisz is Michael Shannon en net als haar is hij iemand die een personage sterk en overtuigend kan neerzetten. De gelukkig getrouwde Tom kan Alice - haar naam op dat moment - niet loslaten en wil weten waar ze vandaan komt en van waar hij haar kent.

Het eerste deel van de film is dan ook zeer sterk .De spanning bij Tom is voelbaar en Alice wordt neergezet als een mysterieuze deerne die een donker verleden zou kunnen hebben. Dat voel je als kijker althans zo aan. Nu blijft de film wel op een goed niveau, maar je voelt dat regisseur Joshua Marston moeite heeft om het mysterie rond Alice op een goede manier te doen optrekken. Sommige dingen krijgen zelfs geen verduidelijking en dat stoort wat. Bij andere dingen minder, maar de basisvragen die je jezelf als kijker stelt worden niet beantwoord. En dan heb je een tweespalt bij de kijkers. Het is een entertainende en spannende film met topvertolkingen, maar anderzijds heb je het gevoel dat niet alle mogelijkheden uit het verhaal gepuurd worden en het mysterie niet helemaal goed ontrafelt wordt. Maar desalniettemin blijft het een anderhalf uur durend goede film die zijn plekje heeft bij de betere drama's van het jaar.

We beseffen dat de beoordeling een beetje ambigue klinkt, maar zo is de uitwerking van de film ook. Een enorm sterk begin, enorm sterke vertolkingen, maar een verhaal dat niet helemaal opgeklaard wordr en vragen die onbeantwoord blijven. Maar een aanrader? Toch wel.

8/10