Blu-ray Review: Ocean's 8

Format: Blu-ray Genre:Komedie, Actie Duur: +/- 110 minuten

Regisseur: Gary Ross

Acteurs: Sandra Bullock, Cate Blanchett, Anne Hatteway, Rihanna, Helene Bonham Carter, ...

Beeld:2.40:1 Taal: Dolby True HD | Engels, Frans Ondertitels: Frans , Nederlands, Engels

Extra's: A Heist in Heels, Ocean's Team 3.0, Reimagining The Met Gala, Deleted Scenes

Een nieuwe Ocean's-film! De Ocean's trilogie begon in 2001 als een sausage fest onder mannelijke criminelen en eindigde zes jaar later als een sausage fest onder mannelijke criminelen. Weinig vrouwen te bespeuren, maar net zoals veel franchises, zoals bijvoorbeeld Ghostbusters, krijgen de films een haast exclusief vrouwelijk vervolg: Ocean's 8.

Toegegeven: we zijn geen fan van de hedendaagse trend om films met mannelijke hoofdrolspelers gewoon te hermaken met een all-female cast om SJW's hun overdreven zin te geven, en soms levert het garbage zoals Ghost Busters op. Maar de Ocean's 8-film? Die is zowaar erg vermakelijk! We maken kennis met de zus van Danny Ocean, Debbie Ocean. Al lijkt het er op, vlak voor ze vrijkomt, dat ze haar leven wil beteren en de criminalteit afzweert. Niets is minder waar, want dat levert uiteraard geen amusante film op. En dus worden we weer gestuwd in een rooffilm met als onderwerp een halsketting ter waarde van tientallen miljoenen euro's. Geen originele opzet, maar al snel krijgt de film een energie die je als kijker weet mee te sleuren.

De film op zich heeft nochtans geen originele structuren. Debbie komt vrij, rekruteert een crew en plant de heist. Bekende elementen in dit soort films, maar het verschil zit hem dan in de uitvoering. Het helpt natuurlijk dat de cast ingevuld wordt door interessante namen als Sandra Bullock, Cate Blanchett en Helena Bonham Carter en elk van de vrouwen weet hun rol prima in te vullen. Met uitzondering van Rihanna die grappig probeert te zijn, maar om god weet welke reden kansen blijft krijgen in het acteerwereldje. Het resultaat is een vrij vlotte film met leuke momenten, humor en intensievere scènes die vrij goed geleverd worden. Op het niveau van de vorige Ocean-films. Goed, soms probeert de film te krampachtig grappig te zijn, zijn de verwijzingen naar de Ocean-familie soms geforceerd en loopt Rihanna grandioos in de weg, maar al bij al is het gewoon een leuke, entertainde film.

Vrouwelijke reboots zijn vaak - meestal - overbodige vehikels in de strijd tegen genderongelijkheid, maar in die categorie valt Ocean's 8 zéker en vast niet. Een film op het niveau van zijn mannelijke voorganger, die zelfs iéts vlotter is in de humor. Een goede film, zonder meer.

7,5/10