DVD Review: Lake Placid - Legacy

Format: DVD Genre: Actie, Horror Duur: +/- 89 minuten

Regisseur: Darrell Roodt

Acteurs: katherine Barrell, Tim Rozon, Sai Bennett, Luke Newton, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Duits Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Label: Sony Pictures Home Entertainment

Oooh monsterfilms. Ze zijn toch altijd wel een beetje welkom. Zeker met Halloween om de hoek is het altijd tof om in het donker even te griezelen bij films die misschien niet al te goed zijn, maar je toch een beetje de stuipen op het lijf kunnen jagen. Eén van die films die we dezer dagen voorgeschoteld krijgen, is Lake Placid: Legacy. Jep, wéér een film over die gigantische krokodil.

Lake Placid is een beetje een cultreeks. De films kwamen samen met Anaconda op en na een viertal films leverde dat zelfs Lake Placid vs. Anaconda op. Een erg slechte, maar voor monsterfilmliefhebbers cultfilm. Nu, drie jaar later krijgen we Lake: Placid Legacy en zien we een groep jonge mensen op jacht naar bewijzen tegen farmaceutische reuzen stoten op het afgesloten gebied waar de gigantische krokodil nog steeds ligt te lurken. Om met de deur in huis te vallen: het is geen filmpareltje. Maar dat zijn deze films doorgaan niet. Monsterfilms als deze willen kijkers gewoon doen griezelen en dat lukt aardig.

Het monster in de film straalt immers dreiging uit. De groep moet zien te ontsnappen van de eens afgesloten plek, maar zoals het gaat in monsterfilms sterft er al eens iemand. Bloederig, heel bloederig en doorgaans zijn het de personages die helemaal geen achtergrond kregen. Bordkartonnen personages die opzettelijk in de film geplaatst worden om te sterven. Bekende mechanieken. Ook wordt in zo'n films vaak een onbekende cast gebruikt. Hoewel ze niet de bekendste namen zijn, zijn het wel best vrij ervaren acteurs, al betekent het niet dat de vertolkingen goed zijn. Want dat zijn ze eigenlijk niet. Maar in zo'n films kan je dat best nog vergeven. Al is deze Lake Placid de beste van de serie en is het cinematografisch bij momenten zelfs best aardig.

Voor de monsterfilmliefhebbers, die toch wel talrijk in aantal zijn, gaat dit een best te pruimen film zijn. Er gaat best wel wat dreiging uit van de monsterkrokodil en de vakjes voor het maken van een monsterfilm worden afgevinkt. Het is wel best cliché en de acteerprestaties zijn zeer matig in een verhaal dat niet veel voorstelt, maar als monsterfilm is het best een geslaagde prent geworden en de beste uit de Lake Placid-franchise.

5/10