DVD Review: Bringing Up Daddy

Format: DVD Genre: Komedie Duur: +/- 93 minuten

Regisseur: Steve Clark

Acteurs: Jeremy Irons, Ben Schwartz, Mamie Gummer, Jack Huston, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Scheidingen zijn de dag van vandaag méér aanwezig dan blijvende huwelijken. Of dat gevoel heb je soms toch. Het vormt soms ook de basis van al dan niet goede films en ook voor Bringing Up Daddy - in het buitenland getiteld An Actor Prepares - het geval. Een vader en vervreemde zoon moeten noodgedwongen samen een roadtrip ondernemen richting huwelijk van diens dochter en zijn zus.

De film gaat over een beroemd acteur die ten prooi valt aan accute gezondheidsproblemen en een zoon waarmee hij een enorm gespannen relatie heeft. Jeremy Irons en Ben Schwartz belichamen het ruziënde familiekoppel, en het aardige is dat ze noodgedwongen een road trip moeten ondergaan, omdat Atticus niet mag vliegen door zijn gezondheidsproblemen en zijn zoon Jimmy de enige is die hem door heel het land kan rijden richting de trouw van zijn dochter en diens zus. Een aardige set-up om een 'akward' situatie te creëren. Maar door de sfeer van de film en de richting die de makers met de film duidelijk uit wilden, missen ze toch een kans.

De film is immers van het begin komisch. Dat ligt misschien ietwat buiten we van Jeremy Irons gewoon zijn, maar hij weet de excentrieke acteur uitmuntend neer te zetten. Hij is heel erg grappig en vanaf het moment dat hij en zoon Adam de weg op gaan, wordt het alsmaar grappiger. Niet meteen wat we verwacht hadden, maar het wordt een gekke roadtrip waar Atticus vooral veel drinkt en ongemakkelijke situaties creëert, maar er komt wel altijd iets grappig van. Irons steelt de show wel een beetje waardoor Ben Schwartz als Adam wat verbleekt. Dat komt ook wel een beetje door een verschil in beide heren hun acteertalent, waar Schwartz iets minder gevoel voor komische timing llijkt te hebben. Desondanks is er een bepaalde chemie tussen de twee acteurs die van de film een leuke kijkerervaring maakt waarin een ruziënde vader en zoon door allerlei bizarre avonturen toch naar mekaar lijken te groeien.

An Actor Prepares, of Bringing up Daddy zoals de film hier noemt, is een prima film met een Jeremy Irons in een voor hem atypische rol. De acteerprestaties zijn fijn en in Irons' geval excentriek en de hele film baadt in een leuke sfeer. Een goede film over een bizarre roadtrip.

7,5/10