DVD Review: De Matchmaker

Format: DVD Genre: Romantische Komedie Duur: +/- 89 minuten

Regisseur: Jeroen Houben

Acteurs: Benja Bruijning, Ariane Schluter, Georgina Verbaan, Loes Luca, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Nederlands

Romantische komedies, de filmwereld baart ze zoals die ene Dalmatiër in die klassieker van Disney. Het is een oververzadigd genre dat nauwelijks nog echt goede films voortbrengt. Ook in Nederland hebben ze daar een handje van weg. De romantische komedies die elke paar maand verschijnen zijn niet op één hand te tellen. Is De Matchmaker een voltreffer?

De Matchmaker gaat vooral over de relatie van een zoon met zijn moeder. Nee, niet zo'n relatie, maar de gewone zoon-moeder relatie. Chris moet noodgedwongen terug thuis komen wonen na een mislukt Amerikaans avontuur en dat begint vrij goed. We zien hem zich opnieuw aanpassen aan de kleinere omgeving en emotioneel omgaan met banden die hij jaren verwaarloosd heeft. Dat is een interessant uitgangspunt - zij het niet origineel, - maar het is wel het best uitgewerkte deel van de film. Maar dat pad wordt vrij snel verlaten om de romantische, komische toer op te gaan. Niet dat de film dan opeens onder de lat doorgaat, maar voor dat was het toch allemaal net iets beter.

Al is het wel een leuke opzet. Chris krijgt een opdracht van een Matchmaker website, en hij gebruikt mama Marja als voorbeeld die daarna onverwachts veel respons krijgt. Een tweede kans op liefde voor Marja, die al jaren alleen is. Dat levert zowaar leuke momenten en scènes op met vrij subtiele humor. Voor een romantische komedie is deze film geen prent die voor bulderlachen zorgt, maar het iets subtieler aanpakt, wat verfrissend is. Niet dat het opeens een topfilm wordt, maar het is toch een beter verhaal en beter uitgevoerd dan de gemiddelde generische Nederlandse romcom. Want ook de acteerprestaties mogen er zijn, vooral van Ariane Schluter, die de rol van de opnieuw liefde vindende Marja vertolkt. Want hoewel het begin het beste uit de film is, zijn de scènes met haar en Chris, die compleet de tegenpool is van zijn moeder, vrij goed.

De Matchmaker is een aangename, Nederlandse romcom die een moeder en zoon tegenover mekaar plaatst die tegenpolen zijn en in mekaars verhaal meegaan om verschillende reden. Minder genreclichés dan bij de gemiddelde romcom en dat maakt van De Matchmaker een film van degelijke makelij.

7/10