DVD Review: Under the Tree

Format: DVD Genre: Actie Duur: +/- 89 minuten

Regisseur: Hafsteinn Gunnar Sigurðsson

Acteurs: Steinþór Hróar Steinþórsson, Edda Björgvinsdóttir, Sigurður Sigurjónsson, ...

Beeld: 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Ijslands Ondertitels: Nederlands

Label: Paradiso Films

Als het over films gaat kijken we vooral naar Amerika, maar het Noorden van ons continent heeft ook al heel wat pareltjes opgeleverd. Vaak gaat het in de Scandinavische landen over crimi of coming of age-films, maar dat ze daar meer in hun mars hebben, wilden ze bewijzen met Under The Tree.

In dit Ijslands drama - een komisch, zwart drama eigenlijk - volgen we het wel en wee van een familie op twee vlakken. Enerzijds de jongeman Atli die na een misstap uit huis gejaagd wordt door zijn vriendin, en anderzijds een immer groeiende burenruzie over een boom. Over schijnbaar alledaagse dingen dus, maar een film die onderhuids een duidelijke laag heeft en de onverdraagzaamheid tussen mensen de dag vandaag aanklaagt. Want de ruzie over de overhangende boom die het zonlicht blokkeert voor Inga en Baldvin hun buren. Een schijnbaar onbenullige ruzie, maar eentje die steeds verder en verder onder de huid van de buren kruipt en stilletjes aan toch een aantal vreemde dingen lijken te gebeuren.

Dat lijkt alsof de film over niet al te veel gaat ,maar eigenlijk is het een perfecte verfilming van kleine zorgen en irritaties die door een gebrek aan begrip en medeleven tussen mensen - van beide kanten in deze film - de oorzaak kan zijn van iets veel groters. Katten verdwijnen, pesterijen beginnen, bewakingscamera's worden opgehangen en op de achtergrond speelt zich nog een voor velen herkenbaar verhaal van een ruzie tussen twee (ex)-geliefden af waar een dochter tussen staat die Atli niet meer mag zien. En dat allemaal heel koel, rustig en goed verfilmd met geloofwaardige acteerprestaties die het geheel afmaken. En vooral eentje die niet verveeld. Een mooie prestatie, aangezien de onderwerpen zo ongelofelijk alledaags zijn. Het toont het vakmanschap van regisseur Hafsteinn Gunnar Sigurðsson om van iets simpel erg knap te maken.

Under the Three gaat over irritaties, het gebrek aan empathie bij de hedendaagse mens en gebrek aan communicatie tussen mensen. De simpele onderwerpen leveren een heel erg knappe film op die van een centraal thema als een boom een ruzie-uitlokkende vijand weet te maken. Ja hoor, in Scandinavië kennen ze meer dan crimi en coming of age-films!

8/10