DVD Review: Death Race 4 - Beyond Anarchy

Format: DVD Genre: Actie Duur: +/- 108 minuten

Regisseur: Don Michael Paul

Acteurs: Zach McGowan, Danny Glover, Frederick Koehler, Cassie Claire, ...

Beeld: 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Duits, Italiaans Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Duits

Extra's: Inside the Anarchy, Time Served: Lists & Goldberg, On the Streets of, Feature Commentary

Label: Universal Studios

Death Race, een actiefranchise die ondertussen 10 jaar geleden afgetrapt werd met ondertussen ware actieheld Jason Statham in de hoofdrol. Een aangename actiefilm waarvoor het verstand helemaal op nul moet gezet worden. De film was vrij populair en dus kreeg de prent al vrij snel sequels. Prequels eigenlijk. Zonder Statham, en kleine budgetten. Dat stond de voorbije twee films niet altijd garant voor kwaliteit.

En zo zitten we bij de vierde film, Beyond Anarchy, en waren de verwachtingen dus niet al te hoog. De film begint ook niet zo heel goed. Het geeft achtergrondinformatie waar we leren dat de Death Races verboden zijn en in de gevangenisomwalling illegaal gereden wordt waar de winnaar de boel mag runnen. Niet verrassend is het daardoor een vrij lange film, in tegenstelling tot de vorige. Het begin had snediger, korter en directer gekund en daarmee was de film onmiddellijk beter geweest .Want vooraleer de protagonist geïntroduceerd wordt en alles goed en wel van start gaat, zijn we alweer een tijdje verder.

En dat is toch wel een atypische zet van de schrijver. Want jawel, Paul Anderson verzorgt nog steeds het script. Jammer dus dat hij voor deze vierde film een traag en uitleggerig begin kiest als aanpak. Maar dat wordt daarna wel grotendeels goed gemaakt. De actie en de race spat van het scherm, en is alles behalve goed voor epilepsielijders. Waarmee we willen zeggen dat er altijd wel iets gebeurd op het scherm en de regie snedig en up tempo is. Op zich alweer een goede no-brainer film en Zach McGowan - die nieuwe lead Connor speelt - heeft charisma genoeg om de rol in zo'n actieprent te dragen. Maar een verhaal of diepgang achter het personage moet je niet verwachten. Het is wat bordkartonnen diepgang en er wordt niets uitgediept, maar een film als Death Race moet het dan ook helemaal niet hebben van zo'n zaken.

Moesten ze het wel doen, heb je een topfilm. Het gebeurd echter niet en dan krijg je gewoon hersenloos entertainment dat voor het actiepubliek - dat toch wel het doelpubliek is - gewoonweg leuk is om eventjes onderuit te zakken. Met Zach McGowan hebben ze een prima protagonist, en de actie en het camerawerk is op leest van de franchise. Eentje voor de fans.

6/10