DVD Review: Strike Back - Seizoen 5

Format: DVD Genre: Actie Duur: +/- 10 X 45 minuten

Regisseur: M.J Bassett, e.a.

Acteurs: Phillip Winchester, Sullivan Stapleton, Roxanne McKee, Warren Brown; ...

Beeld: 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Noors, Fins, Zweeds, Deens

Extra's: Strike Back Season 5 - Declassified, The New Team

Het is weer zover! Grijp wat snacks en drankjes, want het nieuwe seizoen van Strike Back ligt in de winkelrekken. De actiereeks rond de geheime sectie 20 van de Britse spionagedienst zit alweer aan zijn vijfde seizoen en de vier vorige seizoenen waren zonder twijfel cool. Het is tijd voor nieuw bloed in dit vijfde seizoen, maar weet dat nieuw bloed ook voor een boeiend seizoen te zorgen?

Als een serie al eventjes loopt kan het geen kwaad om de gevestigde orde al eens te herschikken. Dat doen de makers van Strike Back ook. En dat begint met Sectie 20 die opnieuw in actie moeten schieten wanneer een Brits ambassadeur zijn dochter ontvoerd wordt. Een begin dat vereist dat er nieuwe recruten in Sectie 20 arriveren. Op zich een goede ingreep om nieuw bloed in de reeks te stoppen en nieuwe verhaallijnen te creeren. Alleen slaagt de reeks er niet in de nieuwe rekruten interessant te maken. Het blijft focussen op Stonebridge en Scott en daarmee blijft de serie qua verhaal toch min of meer aan de oppervlakte. En da's jammer.

Maar goed, een diepgaand verhaal is nooit het sterkste punt van Strike Back geweest. De focus van de makers én de kracht achter Strike Back ligt enerzijds in de sterke hoofdpersonages maar veelal in de actie. De verhalen zijn kapstokken om de actie aan vast te hangen en dat werkt al vijf seizoenen. Strike Back is zowat het coolste aan actie wat je op het kleine scherm te zien krijgt de dag van vandaag. Een hollywood actiefilm in handig televisieformaat. En dat zorgt ervoor dat de tien afleveringen alweer heerlijk en lichtjes hersenloos entertainment zijn. En meer moet dat niet zijn voor Strike Back. Het werkt nog steeds, na vijf seizoenen en het vijfde is alvast niet het laatste. En daar zijn we blij om.

Of er een zevende seizoen komt is niet zeker, maar na dit actievolle, coole seizoen is er nog steeds een zesde om naar uit te kijken. Strike Back doet gewoon wat het al jaren doet en dat is prima actie afleveren en focussen op twee sterke hoofdpersonages. Geslaagd.

7/10