DVD Review: MacGyver - Seizoen 1

Format: DVD Genre: Actie Duur:+/- 21 X 45 Minuten

Regisseur: Stephen Herek, e.a.

Acteurs: Lucas Till, George Eads, Tristan Mays, Sandrine Holt, ..

Beeld: 1.76:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Duits Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Duits

Extra's: MacGyver It! The Making of the Pilot, Saving the Day: Season 1, Watch! Magazine Photo Shoot With Lucas Till & George Eads, Interview With Prop Master Kate Guanci, Deleted Scenes, Gag Reel

Label: Paramount Pictures

De jaren '80/'90 leverden heel wat televisiereeksen op die in het collectief geheugen gegrift staan. Denk maar aan Knight Rider, The A-Team... maar in dat illuster rijtje past zeker en vast ook MacGyver. De man die met een haarspeld en hamer zich uit de moeilijkste situaties kan redden. Die reeks, ondertussen 26 jaar oud sinds de laatste aflevering, had blijkbaar een remake nodig.

Remakes van klassiekers zijn in televisie en film 'the thing to do' de laatste jaren. Beetje munt slaan uit de nostalgische gevoelens van kijkers. Maar een klassieker goed heruitvinden is aartsmoeilijk. Deze reeks focust meer op de jonge Angus MacGyver, die gestalte wordt gegeven door de pipejonge acteur Lucas Till. Geen onervaren acteur, maar voor zijn jeugdige leeftijd slaagt hij er in het charisma naar voren te schuiven dat het klassieke personage bezit én het te combineren met humor. Zijn vertolking zit eigenlijk vrij snor, wat op zich al een prestatie is, maar de reeks begint toch wel met een misser. Men probeert persoonlijk drama te forceren in de openingsepisode, en dat neemt dat de bovenhand. Terwijl de klassieke elementen daarin eigenlijk vrij goed waren, wordt het overschaduwd door persoonlijk drama, dat niet noodzakelijk erg goed gebracht is.

De reeks kreeg heel wat kritiek te verduren, en na de opening zag het er niet helemaal goed uit, maar we gaan er toch niet in mee. Als je met een open blik kijkt, zie je eigenlijk dat het gevoel van de klassieke reeks goed gerespecteerd wordt. Ja, de actie is nog meer flashy, nog sneller en de verhalen zijn niet allemaal goed, maar uiteindelijk is het een reeks die in zijn 21-koppige seizoen niet verveelt. Vooral hét element van MacGyver, penibele situaties oplossen met Duct Tape, een kauwgom of desnoods een rekkertje en een verfborstel, worden héél goed gebracht en zijn bijwijlen amusant om te zien. Net als de humor. De vertolkingen binnen de hoofdpersonages zijn heel wankel qua niveau, maar de chemie is er en de personages passen goed samen. Is MacGyver dan een topserie? Nee, dat niet. Maar het is een amusant seizoen met actie, tempo, en klassieke elementen die goed uit de verf komen.

Remakes zijn dus hot in televisie- en filmland, en er zijn zeker en vast al afschuwelijke remakes verschenen. Maar MacGyver is, ondanks de mindere reacties bij zijn televisierelease en de openingsaflevering, dat zeker niet. Het is een genietbare reeks met inventieve afleveringen die respect heeft voor zijn bronmateriaal. Hoe het gemaakt werd, bloopers en andere extra's zijn trouwens een mooie toevoeging voor deze DVD-release.

7/10