DVD Review: First Reformed

Format: DVD Genre: Thriller Duur:+/- 83 Minuten

Regisseur: Paul Schrader

Acteurs: Ethan Hawke, Amanda Seyfried, Cedric The Entertainer, Victoria Hill, ...

Beeld: 1.33:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Italiaans, Spaans Ondertitels: Engels, Nederlands, Frans, Spaans, Italiaans

Religie en het geloof: het is niet zo populair meer dezer dagen. Het wordt meer en meer geassocieerd met iets negatief dan iets dan doet geloven en hopen. Ook in de nieuwste film van Hollywood-veteraan Paul Schrader gaat het er zo aan toe. In First Reformed zien we het geloof voor onze ogen afbrokkelen.

In First Reformed volgen we vooral de gedachtegangen van een priester, Toller. Ethan Hawke geeft gestalte aan een priester van een klein stadje in New York die stilletjes aan van zijn geloof valt, of toch van het geloof dat vergiffenis oneindig is. Iets dat pas naar boven komt wanneer hij Mary (Amanda Seyfried) ontmoet, die hem om hulp komt vragen. De manier waarop de spanning wordt opgebouwd is sterk, maar tegelijk valt op hoe sober sommige scènes zijn. Cinematografisch krijgen we sterke momenten, dus visueel worden we wel verwend, maar evengoed kan het minuten en minutenlang er heel erg simpel aan toe gaan. Die dualiteit omschrijft ook een beetje het thema: hoe hou je in een drukke wereld waarbij de mens de aarde zowat mishandeld je hoofd erbij?

Een belangrijk deel van die soberheid en neerzetting van sfeer is de vertolking van Ethan Hawke. Hij slaagt er in om in deze film de meest simpele dialoog overtuigend en sterk neer te zetten en de kijker te doen geloven dat hij twijfelt aan alles en stilletjes aan in een neerwaartse spiraal terechtkomt. Ook Seyfried en bijvoorbeeld Cedric The Entertainer staan goed te acteren, maar Ethan Hawke speelt in deze film werkelijk iedereen elke scène van het scherm. Zijn ingetogen, onzekere personage wordt gesterkt door een briljante vertolking. En de film zelf? Wel, je wéét ergens wel waar het naartoe lijkt te gaan. Maar desalniettemin wordt zowat alles op een heel sterke manier gebracht. Paul Schrader mag misschien wel een 72-jarige Hollywood-veteraan zijn: ook in deze moderne tijden weet hij nog een fenomenale film te maken.

First Reformed is een verrassing op vele vlakken. Er was niet zo héél veel om te doen, maar tegelijk brengt het een heerlijk gedrongen verhaal dat opvallend sober en rustig verteld wordt, gecombineerd met heerlijke beelden en een meesterlijke Ethan Hawke. Misschien wel dé aanrader van de maand.

8,5/10