DVD Review: 10 X 10

Format: DVD Genre: Thriller Duur: 83 minuten

Regisseur: Suzie Ewing

Acteurs: Luke Evans, Kelly Reilly, Noel Clarke, Olivia Chenery, ...

Beeld: 2.66:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Engels, Nederlands, Fins, Frans, Portugees

Deze maand heeft Universal Pictures een aantal coole releases in petto, maar ook een paar kleinere releases. Zoals 10 X 10. Nee, geen film over een of ander wiskundig probleem, maar een ontvoeringsfilm die spannende proporties aanneemt. Ken je de film nog niet? Geen zorgen, dat is vrij normaal. De prent verscheen niet in de bioscoop, en we hopen dat hij nu bewees waarom dat wél moest gebeuren.

Voor een film die de bioscoop niet haalde, heeft hij met Luke Evans wel een interessante lead, en met Kelly Reilly een interessante leading lady. Samen spelen ze ontvoerder en ontvoerde. Een twist, want Lewis (Evans) is een schijnbaar gewone man - maar met veel geld - en Cathy een vrij doodgewone vrouw. Op een dag ontvoert hij haar plotsklaps, maar heeft hij alles wel heel goed voorbereid. Tot een haast steriele, geluidsdichte kamer in zijn huis aan toe. Een kat-en-muisspel dat snel ontaard in een spannende thriller. De film geeft geen voorgeschiedenis tot de beweegreden en hoewel sommigen dat vast opvoeren als minpunt, is het hier gewoon een goede manier om de spanning op te trekken en de kijker nieuwsgierig te maken. Want hij wil haar een bekentenis onttrekken, maar wat of hoe hij haar kent? Dat krijgen we heel lang niet te horen.

En dus is het spannend. Luke Evans weet de vastberaden, minutieus plannende Lewis ook prima neer te zetten en we geloven hem wanneer hij kwaad wordt en even de controle verliest. Maar ook Kelly Reilly geeft een goede vertolking. Eerst zien we een klein, bang vogeltje, maar ze veranderd gaandeweg in een even vastberaden personage. Dat geeft spanning tussen de personages, maar ook spannende scènes. In het tweede deel lijkt de film wel wat kracht te verliezen, wanneer alles wat duidelijker begint te worden, en het einde wordt uiteindelijk ietwat voorspelbaar. Maar is dat héél erg? Het is jammer, maar de film overleeft het. Omdat hij tot dan wel gewoon heel erg spannend is en door de vertolkingen en het filmen ook goed opgebouwd wordt.

10 X 10 is gewoon een degelijke thriller, gedragen door vrij aardige vertolkingen van zijn hoofdrolspelers. In het tweede deel verslapt het geheel ietwat en het wordt wat voorspelbaar, maar het blijft spannend, en het blijft goed in beeld gebracht. Zonder meer een uur twintig, want langer duurt hij niet, van je tijd waard.

6,5/10