Blu-ray Review: Ted & Het Geheim van Koning Midas

Format: Blu-ray Genre: Animatie Duur: 84 minuten

Regisseur: Enrique Gato, David Alonso

Stemacteurs: Michelle Jenner, Oscar Barberan, Miguel Angel Jenner, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: Dolby True HD | Engels, DD 5.1 | Engels, Nederlands, Frans, Duits, Italiaans

Ondertitels: Engels, Nederlands, Frans, Duits, Italiaans

Label: Paramount Pictures

Iemand al gehoord van Las Aventuras de Tadeo Jones? Wellicht niet. De in 2012 verschenen animatiefilm van een bouwvakker met de droom een avontuurlijke archeoloog te worden kende anders wel wat succes. Toch duurde het tot dit jaar dat er een vervolg kwam. Ted & Het Geheim van Koning Midas.

Als de titel je doet vermoeden dat Indiana Jones als inspiratie dient, ben je juist. De naam Ted Jones zegt alles, maar ook de manier waarop de actie in het verhaal verloopt. Maar vooraleer we zover zijn moet er nog wat gebeuren. Ted is nog steeds een simpele werkman, maar nog altijd met de droom een avontuurlijke archeoloog te zijn. Wanneer er bevriende archeologe Sara een ontdekking presenteert die kan leiden naar het geheim van Koning Midas - die alles wat hij aanraakte in goud kan veranderen -, verandert alles en begint de actie. Het begint als een amusante film, en het wordt alleen maar beter naarmate hij vordert. Wat Johnny English is tot James Bond, is Ted tot Indiana: een soort van parodie. Een loser die met onwaarschijnlijk veel geluk als goede avonturier uit de verf komt.

Toegegeven; het verhaal is niet erg origineel en ook de boef, Rackham, is een soort van cliché villain die op zoek gaat naar de schat en hoewel het daardoor geen absolute topfilm is, is het toch een vermakelijke boel. Best nog verrassend, want als je weet dat Eline de Munck en Dieter Troubleyn de bekendste namen in de Vlaamse stemmencast zitten, verwacht je toch niet teveel. Een gebrek aan aantrekkelijke namen zal de reden zijn waarom de film niet zovéél aandacht kreeg als andere animatiefilms, maar dat is onterecht. Het mag dan niet de animatiefilm van het jaar zijn, voor kinderen maar ook voor ons is het gewoon een leuk filmpje dat een verhaal vertelt via klassieke mechanieken. Een prijs voor originaliteit zal de film niet winnen, maar tof is hij wel. En voor een animatiefilm is dat toch nog steeds het belangrijkst.

De eerste Ted-film vloog nogal onder de radar, en in de bioscoop was ook het vervolg dit jaar geen enorme hit. Toch is het een vermakelijke film die als je hem een kans geeft heel erg leuk is, en je zal amuseren. De stemmencast mag dan niet groots zijn, maar ze doen het goed en zorgen voor een aangenaam klein anderhalf uurtje.

7/10