Comic Review: Urbanus #179 - De Dikke Vamp Amel

Reeks: Urbanus

Pagina's: 32

ISBN: 9789002265525

Prijs: €5,99

Urbanus is back. De oercomedian met zijn humoristische liedjes spreekt nog steeds jong en oud aan en de stripreeks van Willy Linthout en Urbanus komt met de regelmaat van de klok nog met nieuwe nummers. We zitten ondertussen weer aan het derde avontuur van 2018.

De paasklokken zijn weer het land uit, en Urbanus gaat naar school. Dit nieuwe avontuur brengt een beetje de moderne tijd met zich mee en toont hoe iemand die zich geen nieuwste technologisch speeltje als een iPad kan veroorloven een beetje uitgesloten wordt. Klinkt diepgaand, maar het is Urbanus dus vervalt het al snel - gelukkig - in het absurde. Nonkel Phillemon en zijn ouders verstaan Urbanus weer hopeloos verkeerd en hoewel niet elk grapje even succesvol is, is het opnieuw absurd plezant.

Maar daar stopt het niet. Linthout en Urbanus steken dit nummer ook de draak met het internet en het gevaar dat iemand zich op een datingsite anders voordoet dan dat hij of zij is. Zo ontmoet Urbanus de Dikke Vamp Amel. Alweer een maatschappelijk relevant thema, op een absurde manier gebracht. Hier en daar voelt het wat makkelijk gebracht aan, maar desalniettemin blader je tegen lichtsnelheid door het album terwijl de lachspieren alweer goed getraind worden.

De Urbanus-strip is zoals altijd een genot om lezen. Je moet een gevoel hebben voor zijn absurde humor, maar als je dat hebt is het een plezier om lezen. Linthout en Urbanus verwerken twee maatschappelijk relevante thema's in hun verhaal, maar bedekken het in een enorm dikke absurde laag.

7/10