DVD Review: Baba Yega The Movie

Format: DVD Genre: Komedie Duur: +/- 78 minuten

Regisseur: Michael van Ostaede

Acteurs: Baba Yega, Barbara Sarafian, Joke Devynck, Stefaan Degand, Tom Audenaert, Sam Louwyck, ...

Beeld 2.40:1 Taal: Dolby Digital 5.1 | Nederlands Ondertitels: Nederlands

Ken je de dansformatie Baba Yega nog? De vreemde snuiters die in 2017 Belgiums Got Talent wonnen. De alien-ogende, niet sprekende kerels met vreemde latex-maskers op probeerden het ook nog in het buitenland met iets minder succes. Maar is de formatie een succes. Ze kregen een strip en... zelfs een heuse langspeelfilm. Simpelweg: Baba Yega The Movie.

Ze zien eruit als als aliens en dat wordt ook uitgespeeld in de film. Eén van de Babaatjes komt immers vast te zitten in een ruimteschip dat per ongeluk gelanceerd wordt, belandt op de aarde en de rest komt hem zoeken. Een heel simpel verhaal, en het blijkt ook een heel simpele film. Het wordt uiteraard slapstick comedy met de Baba's die proberen 'normaal' te doen, doorspekt met choreografieën die niet heel bijzonder zijn, maar nu en dan visueel wel aardig blijken. Voor de fans van de vreemde dansformatie is het ongetwijfeld een leuke film die hen aan het lachen brengt, maar verwacht heus geen hoogstaande comedy die wat dieper gaat. Het is gericht op een groot publiek met jonge fans en dat blijkt.

Maar het draait niet enkel om Baba Yega. Daartegen wordt een heuse villain geplaatst die misschien wel de beste vertolking met zich meebrengt. Barbara Sarafian speelt op leuke wijze Cordelia Zen, die door haar lompe aanhanger Grieg - Stefaan Degand is altijd leuk om te zien spelen - kinderen laat ontvoeren die de regels overtreden en ze wil heropvoeden. Nobel doel, beetje schurkachtige manier van handelen. Ook slapstick, maar hier zien we goede slapstick met een goede Sarafian en Degand die ons kunnen doen lachen. Minder grappig zijn bijvoorbeeld bijrollen van Rick Verheye en Tom Audenaert die lichtjes mislukken op hun parodietje van Les Gendarmes. De Buurtpolitie-cameo's worden wellicht gesmaakt door het grote publiek, maar over het algemeen voegt ook dat weinig toe.

De Baba Yega-film is niets speciaal. Het is geen film die zich zal laten herinneren, maar voor de fans van Baba Yega is het een leuke film waarin ze in een komisch verhaaltje nog eens hun moves bovenhalen. Sarafian en Degand blinken uit, maar de rest van de bekende cast blinkt vooral uit in een gebrek aan komisch toegevoegde waarde.

5,5/10