Blu-ray Review: Tomb Raider

Format: Blu-ray - Genre: Actie Duur: +/- 118 minuten

Regisseur: Roar Uthaug

Acteurs: Alicia Vikander, Dominic West, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: Dolby Atmos TrueHD | Frans, Dolby Atmos DD+ | Engels, DTS-HD MA 5.1 | Engels, Frans

Ondertitels: Nederlands, Frans,

Extra's: Lara Croft: Evolution of an Icon, Croft Training, Tomb Raider: Uncovered, Breaking Down the Rapids

Eindelijk kunnen we hem in huis halen; de DVD of Blu-ray van de nieuwste film gebaseerd op het iconische gamepersonage Lara Croft die in de jaren '90 menig gamer mooie dromen bezorgde. De games kregen een reboot, met een nieuwe game op komst in het najaar, maar ook de film krijgt een reboot. Na Angelina Jolie in The Cradle of Life uit 2003, is het nu aan Alicia Vikander.

De film en de reboot-games hangen samen en dat merk je. Vikander krijgt niet de klassieke, maar de moderne Lara-look en eerlijk gezegd brengt ze het er erg goed van af. Maar... de film komt wel heel erg traag op gang. Enerzijds is het niet zo slecht. We zien hoe Lara niet de beste vechtersbaas is, maar karakter heeft én bovendien helemaal geen zin heeft om in haar verdwenen vader zijn voetsporen te treden en archeoloogje te spelen. Het is pas iets later ,wanneer ze op iets stoot, dat haar nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Vanaf dan gaat het tempo wél omhoog. Het is voor de actiefans dus een twintig minuten doorbijten, maar vanaf dat ze de Endurance zoekt, krijgen we de actievolle versie van Lara te zien. Hoewel dat de actiesequenties soms meer weg hebben van een Uncharted-game dan een Tomb Raider-game. Maar dat is dan wel weer niet slecht voor het popcornentertainment-gehalte van de film.

En daarmee hebben we meteen de juiste term te pakken, want meer is deze Tomb Raider-film uiteraard niet. En dat is niet zo erg. Een Tomb Raider-film moet entertainend zijn, en dat is deze. Maar hier en daar zijn toch mindere zaken te bespeuren. Zo is de villain Mathias Vogel, gespeeld door Walton Goggins, niet erg begeesterend. Maar het is het klankbord waartegen Lara Croft zich afspeelt en Vikander doet het naast de looks ook in het algemeen vrij goed. Ze bewees zich eerder in films als Ex Machina en The Danish Girl en ook hier doet ze het goed. De combinatie van een onzekere, groeiende persoonlijkheid en actievolle heroïne weet ze goed te balanceren. Maar de film is dus geen rasechte topper .Enerzijds door een wat teleurstellende villain, anderzijds door de structuur. Het begin te lang te traag, het middenstuk aan een hoog tempo en het eindstuk te gehaast en afgerafeld. Maar als degelijke avonturenfilm met goede actiescènes en een geslaagde Lara Croft blijft de film al bij al goed overeind.

De film duurt bijna twee uur en ondanks zijn traag begin is het de twee uur waard Moest de film beter gestructureerd zijn had het een nog veel betere film geweest, maar dankzij de Uncharted-esque actiescènes en een goede Lara Croft-vertolking door een sterke Alicia Vikander staat de film als een degelijke avonturen-actie film overeind. De liefhebbers krijgen er nog vier leuke bonussen aan toegevoegd. Een beetje discussiëren over hoe het van een videogame naar film ging, de historie van Lara Croft en meer. Leuk voor de fans.

7/10